Sunday, December 31, 2006

Zap- en klikwerk, deel III

Zap- en klikwerk, deel III

Gebiologeerd TV blijven kijken als je Van Kooten en De Bie, Ronald Goedemondt, Eric van Sauers, Hans Teeuwen, Theo Maassen en Youp van ’t Hek ziet. Waarom kan ik dat niet ? Zo’n voorstelling verzorgen, meen ik. Laat mij maar anoniem in darkness verschrijven. Bovendien kan ik niet anderhalf uur schitteren op het toneel, iedereen heeft tenslotte zijn/haar beperkingen.

Zap

Bij American Express werkte in 1990 een morsige grumbly oude Vlaming, Jacques van Caillie, van 63 jaar. Elke ochtend begroette hij mij als volgt:
“Ah, daar is Mano, de man die de wereld verbaasde !”
of
“Ah, daar is Mano, de man die de wereld versteld deed staan !”
of
“Ah, daar is Mano, de man die de wereld bleef verbazen!”

Misschien vond ik het werk niet altijd even leuk, zo’n man maakte toch heel veel goed. En Griet van Damme, niet te vergeten.
 Toch wel apart werk voor een 25-jarige, nachtdienst bij American Express.

“Mais monsieur, vous venez de dependre une Volkswagen Golf dans ce sex-club”, zei de jonge Mano.
Enig boos dronkemansgemompel: “Je, m’en fiche, vous allez me donner votre autorisation, sinon je coupe ma carte en deux !”
“Non, non, monsieur, c’est seulement pour votre securité, c’est approuvé, bonne soiree !”

“Maar meneer, u heeft zojuist een volkswagen Golf besteed in die sex club”
Enige dronken vloeken: “Interesseert me geen reet, als de donder goedkeuren, anders dan knip ik die kredietkaart van jullie doormidden”
“Nee, nee, meneer, ik wilde alleen met u praten voor de zekerheid, er wordt fraude gepleegd, het is goedgekeurd, goede avond, meneer !”

Ik kon daar niet over uit, dat een man wekelijks 15.000 EUR uitgaf in een sex club, al dan niet vergezeld van vrienden. En het ging om zo’n 300 notoire types, niet bepaald de minsten. Politieke hotemetoten en bedrijfsbonzen. Rekeningen mochten niet verzonden worden vanwege de vrouw thuis ! Ook de duur vond ik indertijd onbegrijpelijk, vier uur in zo’n club, wat moet je daar nou vier uur lang ? Op de computer bij American Express kon je zien dat de uitgaven om 23.00 uur begonnen en dat de laatste transactie rond 4.00 uur ‘s ochtend werd verricht.
In 1990 hadden ze al e-mail tussen de american express vestigingen en een vorm van internet. In Nederland zag ik dat voor het eerst rond 1996. In bepaalde opzichten is het bedrijfsleven een zegen; ik kreeg er mijn eerste redelijk leuke “vaste” baan. Jammer dat dat geld en de hiërarchie de mens zo corrumpeert binnen een bedrijf…overal.

Zap

Die Engel, die nennen es Himmelsfreud,
Die Teufel, die nennen es Höllenleid,
Die Menschen, die nennen es: Liebe !

Klik

Selfishness is the most basic motivation

No comments: