Saturday, December 9, 2006

Gilette de la Tourette

Door Jan Peter Balkenende en Piet Vroon (ghostwriter):


Deze mensen doen van alles zonder dat te willen of het leuk te vinden, en bovendien kunnen zij niet of nauwelijks voorspellen dat er een aanval komt. Het controleverlies uit zich zowel in (door de patiënt zelf) ongewenste bewegingen (wauwelmondje, zweten, een souffleur en strakzittende stropdas nodig hebben) als in de spraak: deze mensen slaan dikwijls obscene of godslasterlijke taal uit, met inbegrip van betknisloze kreten. Vaak praten ze onverstaanbaar, als een raar voorgeprgrmrrd antwrdapprt. Wat bewegingen aangaat moeten we denken aan stampvoeten, kuchen, veelvuldig hoofdknikken, grimassen maken, schokschouderen (een rare bochel-houding aannemen), in de handen klappen, piepen en voc of hiep hiep hoera roepen tijdens een begrafenis.

Die handelingen kunnen niet of slechts met veel moeite onderdrukt worden. In een heel enkel geval voelt de lijder/leider de aanval opkomen, zodat hij eventueel passende maatregelen kan nemen, isolement zoeken bijvoorbeeld.

In sociaal opzicht hebben deze mensen niet alleen problemen met hun buren. Ook op hun werk komen deze mensen in moeilijkheden, zij durven het godshuis niet te betreden omdat het weinig gepast is daar hartgrondig te vloeken enzovoorts. De ziekte manifesteert zich vaak al op kleuterleeftijd. De kinderen waar het om gaat zijn doorgaans druk, ongezeglijk, zeer bijziend, fietsen met een heel merkwaardige pruik op 17-jarige leeftijd door Nederland, en vertonen tics en grimassen. Typerend is ook dat gewone taal met Tourette-achtige uitingen vermengd kan worden. Je krijgt dan de volgende zinnen:

“Dames en heren, het optreden van de heer Marijnissen en Bos is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend te noemen (even een stilte laten vallen om gewichtig over te komen en het gaat niet zo goed met me, ik krijg weer last van die appélflauwte).

Tegen een bepaalde vorm van waarheid spreken...kut...is geen krt gewassn. Het komt mij voor dat de heer Marijnissen van ons fraaie vocvocvoc…vomir land een communistische heilstaat wil maken en dat lijkt mij niet de bedoeling…goooodverdoeme..
De heer Poetin…gifmenger…moordenar… spreekt mij niet aan, met de heer Bush is het mij een genoegn…klootzak…in het kader van bilterale betrkkingn…flikker op !....deze waar mglijk aan te haln en evnteul te verstvgn…pik.

Hoe ht ook zei, een coalitie onder mijn leiding acht ik ongeleufwaardig….schede…bami van bianca ! bami van bianca ! bami van biancaaaaa !...en daarm zal dit kabnet gwoon doorgn…jullie zoekn t mr uut…dat zei mijn kampf ook reeds.

Dus lieve, lieve, lieve mensen, wees alln bang voor de rus, Nederland gaat ten onder met die enge sosjaalistn, dus geef mij dat krediet…de groeten aan zwrte piet…schop onder zijn zwarte hol naar sspanje…pardon, een versprekng, ik bedoel dat ik de blanke sint, die witte goedheiligman…de bleekscheet !...ik mag die man nie… een behouden vaart wens naar Suriname…spanje ! spanje !, meen ik. Negers ? Die kennen ze bij ons, in Zeeland nie, he, en wa de boer nie ken, da eet hij nie, he. Inmiddels heb ik Philomena en Ayaan meegemaakt en ik wil geen zwarte roetmoppen in mijn partij.

Hoewel de Sint voor mijn eerste crisis en gevoel van bedrog door grote mensen zorgde heb ik veel van deze prachtige heilgmn opgestokn…geileman op schoot…Sinterklaas bestaat niet. God bestaat. In zn naam, love de here, vermrd ik asielzoekrs, stop ze in gevangenissn, kindrn en vrwn eerst. Vrouwen ? de slangen, de adders ! Allemaal bami van bianca, slangen van bianca !
Excuses, thans gat het mij weer betr, ik wens iedern in Nedelnd een goede krst, een betr nieuwjar en de beste…LUL !

Indrtijd werd het syndroom vaak beschouwd als een vorm van bezetenheid. Door het strottehoofd van het slachtoffer zou een demon spreken en geestelijken zochten de remedie in het uitdrijven van de boze geest, zoals in “The Exorcist” (waardeloze film overigens). In 1978 is er nog een proces geweest tegen twee Duitse priesters die vergeefs geprobeerd hadden een theologie studente alias Tourette lijdster van inwonende duivels te verlossen. Godsdienst komt ook overal voor. Godsdienstwaanzin komt overal voor. Waanzin komt overal vooral voor.

No comments: