Sunday, December 31, 2006

Zap- en klikwerk, deel I

Romantic love was invented to manipulate women

Zap

Ooit werd Nederland beschouwd als voorloper op liberaal en sociaal gebied. In Duitsland is de eerste vrouw de christelijke Angela Merkel. De veronderstelling dat vrouwen anders met macht omgaan en een humanistischer vorm van autoriteit uitstralen kan je weghonen. Indira Gandhi stelde de democratische orde buiten werking, toen haar positie in gevaar kwam.

Rond 1987 werd een belangrijk rapport opgesteld door de Europese Commissie over voortschrijdende economische integratie en marktwerking door les trois sages (de drie wijzen), via een verschrijving stond er in de voor iedereen publieke versie: les trois singes (de drie apen).

Klik

Romantic love was invented to manipulate (wo)men

Zap

Dem ist es slecht in seiner haut,
Der zuviel in seinen eigen busen schaut.

Klik

Den Haag, 11 september 1994

Ah Cherie,

Het was erg leuk om weer eens samen over het strand te wandelen. Je begint wel opmerkelijk vaak over doetjes te praten in mijn buurt ! Ik fiets, ren, zwem en ski nog steeds als de beste en sta nog steeds mijn mannetje, hoor, voor een heer van stand. Goed, ik ben misschien niet zo’n vechtersbaas, maar ik vind handtastelijk vechten toch meer iets voor holbewoners. Het leven is goed in Den Haag, de herfst is begonnen en daar geniet ik met volle teugen van. Ik kook lekker voor mezelf, hou mijn appartement goed schoon, repareer mijn kleding in het zonnetje, mijn breiwerkje….

Je liefhebbende Mano.

Zap

Mijn schooltijd bracht ik door aan de Europese Scholen van Brussel, Varese (Italië) en Bergen (Nederland). In Varese, Geel en Bergen zaten technische centra. De technici daar waren voornamelijk prettige beminnelijke gedreven oplossingsgerichte mensen. De sfeer was bezeten van techniek, maar toch ook een zestiger jaren sfeer, liefde en vrede.
In Brussel zaten de juristen, bestuurskundigen en bureaucraten. Continu waren de mensen daar op hun hoede, bezig elkaar een (politieke) loer te draaien of ze draaiden slaafs mee in de bureaucratie. Niet gericht op het oplossen van problemen, maar op het creëren van problemen. “Parvenues”, het waren voornamelijk over het paard getilde nouveau riches. Och, wat een verschrikkelijke kakmadammen. Den Haag bestaat ook voornamelijk uit politici, juristen, bestuurskundigen, bureaucratische of verbureaucratiseerde technici en andere zeikerds. Veralgemeniseren is altijd dom. Disgust is the appropriate response in most situations.

Klik

Gauw wegzappen als je HenkJan Smits, Tineke Verburg, Harry Mens en toch wel heel veel anderen ziet. Dat mijn TV nog aanstaat.
Gebiologeerd blijven kijken als je Willem Frederik Hermans, Maarten ’t Hart, Rascha Peper, Anna Enquist, Terry Callier, Ronald Plasterk, Midas Dekkers, een goede (Britse) serie (Cold Feet, Coupling, James Herriot, La Meglio Gioventu) of een goede film ziet (wat viel die nieuwe James Bond me tegen, net zoals “the departed”. “Zwartboek” en “Babel” zijn wel goede films). Was pulp fiction 1 van mijn favoriete, ja.

Zap

Inheritance must be abolished. Much was decided before you were born.

Klik

The family is living on borrowed time.

Zap

Bedrijven en de overheid (overhead ?) zijn overbevolkt met mensen die pretenderen dat ze manager zijn. De bezem erdoor, dat levert een flinke besparing op. People who don’t work with their hands are parasites.

Klik

Marten Toonder beschreef hoe een vriendelijke vreedzame jongen na een oefening bajonet steken in poppen van hooi opeens een blaffend hondje doodstak temidden van zijn makkers van het leger. Het gevolg van groepsgedrag.
Met drie vrienden had de heer Toonder afgesproken om geen officier te worden. Door een examen gevechts- en krijgstechnieken niet goed te maken wilden zij de bevel- en hiërarchische structuur van het leger een loer te draaien. Marten Toonder was de enige die zich aan de afspraak hield en hij werd geen officier; ook werd toen een redelijk pacifistisch individu geboren. Prachtig, kameraadschap, vriendschap en broederschap. Leve het individu. Het lijkt me zo raar om een Duitser, een Afghaan of een Belg neer te schieten omdat Kamp, Balkenende en Bush besloten hebben dat het oorlog is.

Zap

Torture is barbaric. You must remember you have freedom of choice. The land belongs to no one. Private property created crime. Everyone’s work is equally important.

Klik

On tourmente ce qu’on aime, mais on n’aime pas toujours ce qu’on tourmente.

Klik

Brussel, 18 september 1994
Ha die Mano,

Moet altijd lachen om je mailtjes. Geloof niet in sterrebeelden of horoscopen (alle geloof is bijgeloof), maar het zit in mijn karakter om er alleen het positieve uit te halen. Ja, stieren zijn materialistische dominante types die ergens voor gaan en vrij snel vertrouwen aan een ander geven. Als dat vertrouwen beschaamd wordt, dan is het ook meteen helemaal over en komt degene die dat vertrouwen beschaamd de deur niet meer in.
Het verleden vind ik niet interessant, het nu en de toekomst des te meer. En als dat ooit weer verwaait, merken we het dan wel weer.

Zap

Piet Vroon bij de VPRO: Er is een grotere kans op spoedig overlijden als men onvrede heeft over zijn gezondheid. Datzelfde geldt voor een laag inkomen, een gevoel van zinloosheid en een slecht contact met kinderen en verwanten.
Een slechte relatie met partner is voor mannen levensbedreigender dan voor vrouwen. Waarschijnlijk kunnen vrouwen zo’n tekort of defect makkelijker compenseren met andere sociale contacten: mannen zijn gemiddeld gesproken eenzamer. Voorts daalt de levensverwachting van de man na het overlijden van de vrouw, terwijl vrouwen statistisch langer leven als manlief hun is ontvallen. Meestal lijken vrouwen ook veel te compenseren door het contact met de kinderen: als die relatie slecht is, daalt hun levensverwachting sterk.

No comments: