Thursday, May 17, 2007

Pace e bene per tutti

zei de vriendelijke paus, zo'n 20 jaar na de tweede wereldoorlog. Vrede is goed voor allen.

Arthur reist soms Europa af op kosten van de AFM, om de onderontwikkelde medemens op de hoogte te brengen van de financiële markten. Zijn honorarium ligt in de orde van grootte van 40.000 EUR per maand, belastingvrij en ook verder alles vrij, vrij, vrij. Arthur is zo hoog gestegen dat hij bijna als minister zou kunnen eindigen. Hij weegt 200 kilo en moet dieet houden. Uit hoofde van zijn positie kunnen in het openbaar alleen nog de allerkolossaalste gemeenplaatsen over zijn lippen komen:

"Een atoomoorlog zou de ondergang van de hele mensheid kunnen betekenen"

"De enige mogelijkheid om oorlog te voorkomen is het vestigen van een wereldorde gegrondvest op rechtvaardigheid"

of

"Rassendiscriminatie verhindert een goede verstandhouding tussen de volkeren"

Het bovenstaande verhaal vertelde mijn vader mij toen ik 14 was. Indertijd bewonderde ik hem voor zijn inzicht, maar hij praatte Willem Frederik Hermans na, waarbij dat "pace e bene per tutti" een nieuw element was.

Wat is een "superieure geest" ? Hij die zich niet al te duidelijk uitspreekt, met de mode meedoet, zijn denken en handelen van de omstandigheden laat afhangen. Hij die weet dat de dingen niet beoordeeld worden naar wat ze zijn, maar naar wat ze schijnen. Niet hij is dom die iets doms doet, maar hij die zijn domheid naderhand niet weet te verbergen.

Ik schrijf zoals een ander in zichzelf praat. Daarom praat ik nog niet over mijzelf. Alle ongeluk dat ik op mijn hals haal door hardop in mijzelf te praten is nog geen bewijs dat ik de waarheid vertel. Als ik fantaseer, wordt er gedacht dat ik geheimen verraad, als ik lieg, dat ik bekentenissen afleg. Maar toch komt er een moment dat iedereen duidelijk wordt, elke lezer, dat ze schijngestalten zijn geweest die het complot van de samenleving in stand houden, met een ernst alsof ze eeuwig zullen leven, terwijl ze weten dat ze anoniem zullen eindigen op de mestvaalt van de geschiedenis (marx).



Paul Witteman: "Heer Verschrijver, draagt u contactlenzen ?"
Verschrijver: "Nee, ik heb min een kwart qua visie, ik heb een brilletje omdat ik dan even scherper in de verte kan zien (en misschien daardoor ook wat beter kan horen en ruiken ? de onderlinge samenhang is vooralsnog niet wetenschappelijk vastgesteld, dat alle zintuigen samenhangen, ik geloof het niet), omdat het intellectueel staat en omdat het de bril van god is. "

Dit is de aanzet tot drie volgende aantekeningen van Ronald Plasterk, Maarten t Hart en Verschrijver over het geloof.

No comments: