Sunday, May 20, 2007

Niets is wat het lijkt

"Niets is wat het lijkt," grapte die knappe Maxima tegen mij toen ik tegen een pilaar leunde en deze ternauwernood omviel omdat deze hol was en van karton. Dat was in mei 2006. Vervolgens ontrolde zich een scenario waarbij ik continu dacht dat ik in een slechte grap verzeild geraakt was, een onterecht ontslag en ik was mijn eigen ergste vijand door niet te praten maar emails te sturen.

De waan(zin) van het leven. Het geloof in de waan(zin) van het leven. De schijngestalten, but perhaps the dream is dreaming is us...and our little lives are rounded with a sleep.

Maarten 't Hart: een diepgelovig mens (samenvatting verschrijver)

Fontaine over Adolf Hitler: "hij stamde uit een praktiserende katholieke familie, heeft katholiek godsdienstonderwijs gevolgd, deed op twaalfjarige leeftijd zijn eerste communie en is koorzanger geweest in de benedictijnenabdij te Lambach. Hij was toen zo enthousiast dat hij erover sprak om monnik te worden. Hitler bleef tot het eind van zijn leven kerkbelasting betalen en bleef formeel lid van de kerk."
Friedrich Goebbels, de vader van Joseph Goebbels, was "een vurig katholiek" (Alan Wykes). Zijn moeder Katherina, overigens van Nederlandse afkomst, was "vroom katholiek". Joseph werd afgekeurd voor militaire dienst "hetgeen door zijn ouders werd opgevat als een door god gezonden gelegenheid om hem voor het priesterschap te bestemmen". Toen Joseph een getuigschrift nodig had verklaarde pastoor Mollen: "Herr Goebbels stamt uit een gelovig katholiek gezin in mijn parochie en kan worden aanbevolen wegens zijn godsdienstige houding en hoge morele reputatie."
In 1919 legde Heinrich Himmler de volgende verklaring af: "Wat er ook mag gebeuren, ik zal God altijd liefhebben en tot hem bidden en ik zal de katholieke kerk trouw blijven en haar zelfs verdedigen als ze mij zou verstoten."
De ergste nazikopstukken, zoals Göring, waren van katholieken huize. Van de mindere goden in het nazipantheon waren de meesten ook van rooms-katholieken huize. Höss bijvooreeld, de kampcommandant van Auschwitz, vertelt in zijn memoires over de "diep religieuze sfeer in ons huisgezin". Ook deelt hij mee: "Mijn vader was vurig katholiek en hij had een gelofte afgelegd dat ik geestelijke zou worden." Over zijn eigen jongensgeloof zegt Höss: "Ikzelf was ook diepgelovig, voor zover men dat als knaap in die jaren kan zijn, en ik nam mijn godsdienstige plichten zeer ernstig. Ik bad met diep kinderlijke enst en was een ijverig misdienaar."

Veel nazi's hebben zich met behulp van bisschoppen, priesters, kloosterlingen uit de voeten kunnen maken naar Zuid-Amerika. Ook na de onvoorstelbare catastrofe van de Tweede Wereldoorlog (6 miljoen joden, grote aantallen homo's en zigeuners vergast) bleef de opvallende connectie tussen het rooms-katholicisme en het nazisme intact. Rudolf Hess en Adolf Eichmann waren van streng protestantsen huize. In Duitsland leefden rond 1930 40 miljoen protestanten en 20 miljoen katholieken. Van elke drie nazi's waren er twee katholiek en één protestants. De verhoudingen lagen dus andersom.
Hans Jansen schreef in 1998: De paus en de jodenvervolging. Johannes Paulus II, aldus Jansen, heeft geprobeerd de geschiedenis te herschrijven. Hij trachtte te verdoezelen dat de rooms-katholieke kerk eeuwenlang een virulent antisemitisme heeft gepredikt. Hitler zelf voelde zich staan in een grote traditie. In een gesprek op 26 april 1933 met bisschop Berning en monseigneur Steinmann zei hij dat hij effectief zou afronden wat de rooms-katholieke kerk al vijftienhonderd jaar had nagestreefd: de volledige verwijdering van de joden. Van Rome naar Auschwitz is maar een kleine stap.

No comments: