Saturday, January 6, 2007

Zap- en klikwerk, deel IV

Behandel een mens zoals je zelf behandeld wilt worden.

Klik

Iemand, een oudere dame, zei: “jij, die met zo’n groot verdriet moet leven”. Of was het “jij, die met zo’n grote woede moet leven.” Wat zei ze nou !

Zap

Ik woonde van 1969 tot en met 1977 in Italië. Toen zat er een lief oud mannetje als paus; zelfs de katholieken waren toch een beetje geschrokken van de katholieke Hitler en hun gemeenschappelijke samenzwering tegen joden, homo’s en zigeuners. Deze paus kon alleen nog maar het volgende uitkramen:
“Pace e bene per tutti !” “Pace e bene per tutti !”
“Vrede is goed voor iedereen, vrede is goed voor allen.”
Mijn vader heeft dat zinnetje wel zo’n honderd keer herhaald tot hij een vechtscheiding in ging. Afhankelijke vrouwen. Afhankelijke mannen. Nu zeg ik vaak “pace e bene per tutti” tegen mijn kinderen en dan moeten ze hard lachen.

Klik

Fruher war ich apat(h)isch, nun ist alles mir egal.

Klik

Umlaut, herrn Verschreiber ?

Zap

Voor mij is het “the bearable lightness of being”.

Klik

Mijn vader had een Labrador, die noemde hij Lappie. Af en toe legde het beest trouwhartig een afgekloven bot in mijn schoot als ik zo eens in de drie maanden langs kwam in mijn studententijd. Mijn kat bood me altijd een dood vogeltje aan, waar de darmen uit bungelden.
Meester in de rechten geworden.

“Daar kom je ook wel weer overheen”, zei een duiker tegen mij, toen ik dat vertelde.

Tegen mijn vader zei ik: “ik ben heel ambitieus” (ik babbelde maar wat, wist niet wat ik anders vertellen moest, ik was indertijd enigszins een leeghoofd, misschien nog steeds wel).

“Hoor je dat Lappie, hij is ambitieus, bijt hem maar eens flink in zijn billen !”

Zap

Vertederend. Ze vindt me vertederend. Maarten ’t Hart vond zijn vrouw vertederend en die is daar inmiddels 40 jaar bij gebleven. Maar een man die vertederend gevonden wordt. Kun je daarmee leven ? Volgens mij wordt dat niets…of alles, want het betekent toch hetzelfde ?

Klik

Als kunstenaar heb ik het volste recht mezelf te herhalen.

Klik

Technology will make us or break us.

Zap

Die enge Annemarie Jorritsma geeft als burgemeester te Almere haar man de ene mooie opdracht na de andere. Die vvd is corrupt. Tineke Netelenbos (pvda) en Hanja Waai Weggen (cda) waren ook al een ramp. En nu hebben we dan Verdonk gehad. Misschien had Rutte wel gelijk toen hij zei: niet teveel dames, het moet wel gezellig blijven.

Zap

On tourmente ce qu’on aime, mais on n’aime pas toujours ce qu’on tourmente.
We kwetsen wat we liefhebben, maar we houden niet altijd van wat we kwetsen. Of is het nou “we worden gekweld door wat we liefhebben, maar we houden niet altijd van datgene waardoor we gekweld worden ?"

Ophouden met moeilijk doen, "take a peanut butter sandwich" zeiden de mannen bij american Express.

Klik

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime
Si je t’aime, prends garde à toi !

Uit Carmen komt het bovenstaande.

No comments: