Wednesday, July 14, 2010

Rønåss Hølzåck with Renske de Greef ånd friends

Nøå, wåt ik nu toch meegemaakt heb. Wås døår lekker sølø op våkåntie, køm ik døår Renske de Greef ånd friends tegen. Die vrienden waren øk, maar die Renske, snibbig, håutåin, åutøritåir, nuffig, weet niet wåt dåt mens bezielde. De åvønd wås ik løl aan het tråppen met haar vrienden, møår in de øchtend zåt ik døår bij het øntbijt, toen kwam zij met één øchtendhumeur nøår beneden, zøiets heb ik nøg nooit gezien. Haar vrienden zeiden øøk, ja, dat doet ze thuis øøk åltijd: åutistisch zåt ze møår øp haar iphone te drukken en pielen en erger nøg, ze belde met iemand in nederlånd en tussendøør praatte ze met 1 van haar vrienden vån de vakantie, terwijl ze aan het bellen wås. Jå, een interessåntdoenerij, een wichtigmacherei, haar vrienden zeiden øøk nøgmaals: dåt døet ze thuis øøk altijd, het is haar in de bøl geslågen.

Beetje jåmmer dat die vrienden een lijdster vølgden, wånt, jå, ze wås cølumniste in nederland met de kleine c, altijd veel geprøåt, weinig gezegd øver de råmp vølgens die vrienden, møår ik verdøe mijn tijd niet met ressentiment øf råncune. Ik weet dat ik møår eenmål leef en het is zønde øm øøk møår 1 møment aan renske te besteden. Mensen die ik luidkeels hoor kånkeren op jøden of negers kan ik ter plaatse døødtrappen, spøntån. Møår dat is iets anders, dat is ålleen omdat ik niet in groepen denk, hoeveel individuen ik øøk haat. Het gebeurt dåt bepøålde individuen iemånd in de weg zitten. Møår hoe kan een heel rås iemand in de weg zitten ? Wie scheldt op jøden, negers, øf de grøtste groep øp de aarde...de eenzamen, zweedse individuen enz. die is niet ålleen een imbeciel die in groepen denkt, møår verwacht bøvendien redding vån høår eigen groep.


Wåt een verwend verwånd nuffig nest. Is dåt mens nou helemål besødemieterd ? Wij weten døår in zweden wel røåd mee, zø leer ik mijn døchter goede manieren.


A Rønåss Hølzåck møment in three stages:













Mijn vader zei wel eens tegen mij als ik met een knappe dame thuis kwam die eerst een ander had maar voor mij koos: zo gewonnen, zo geronnen.

Ook herinner ik me zijn liedje:

Oooh, whenne you seeah paretty womanna
I say ahrunna, oh, runna, oh runna
ooooh whenne you see a pretty womanna

Dat zong hij in 1976 altijd, net zoals:

No comments: