Friday, July 23, 2010

Maria Barnas: Kuiken naar de oorlog





Goed en dan nu mijn meest romantische, symbolische, intelligente, intellectuele en, laat het gezegd zijn, nu kunnen we wel grote woorden gebruiken, meest subtiele, erotische en mysterieuze aanzoek ooit gedaan aan de dame van mijn dromen:

http://www.youtube.com/watch?v=VfSzCYd7Nc8


Uit de humo:

Op de voorpagina van NRC handelsblaf stond een tijd geleden een cartoon van Kamagurka die ging over een daags voordien verschenen medisch rapport waarin werd gezegd dat veel telefoneren kan bijdragen tot het voorkomen of vertragen van de ziekte van Alzheimer. We zien een telefonerend mannetje dat vraagt: "Met wie spreekt u ?"

Katinka Polderman: bij ons in Nederland zijn heel veel onwaarschijnlijk slechte zangers en rappers die op eigen houtje een clipje maken bij 1 van hun nummers, en zich vervolgens helemaal niet schamen om dat op YouTube te gooien, zodat de hele wereld mee kan genieten. Vaak zijn die clips zo hilarisch, onbedoeld dan nog. Ken je "dit is mijn ding" van de gevaarlijke rappers NPM en MC Dark ? NPM en MC Dark zijn een puberende broer en zus die rappen over stoere dingen als drank en geweld en zo, alleen komen ze nogal sullig over, en heeft die jongen een behoorlijk grappig spraakgebrek: hij kan de "r" niet uitspreken. Dan zie je hem dus heel stoer met een fles drank in zijn handen over straat wandelen en rappen van "Het gaat pas ovel als ik elovel heb gelept" (lacht). Het zal wel niet netjes van me zijn, maar zoiets vind ik dus onwijs, euh, glappig.



Kamagurka: Zelden heb ik in mijn leven zo gelachen als in de tijd van Lava, toen ik de achteraf bekeken volslagen krankzinnige uitdaging was aangegaan om Eddy Wally de hoofdrol te laten spelen in "Wally in Space". Het begon al bij Eddy's screentest, in het oude BRT-gebouw aan het Flageyplein. Ik was er zelf niet bij, maar ik heb de beelden thuis op videocassette gezien: Eddy die voor één of ander sullig decortje lukraak uit zijn nek begint te lullen over space en space ships, en zijn tegenspelers die zich intussen zichtbaar kapot staan te generen. Op de eerste vergadering na die screentest hebben ze allemaal hun ontslag aangeboden: "Hier werken wij niet aan mee." Misschien hadden ze ergens ook wel gelijk, want de opnames met Eddy verliepen zo verschrikkelijk slecht en tegelijk ook zo ongelooflijk hilarisch dat ik 's nachts meermaals hardop in mijn bed heb liggen schateren. Dat ik dacht: dit is gewoon niet mogelijk. De eerste keer dat hij bij de studio op de BRT binnen kwam gewandeld zie ik hem aandachtig naar boven kijken. "Eddy," zeg ik, "waarom ben je zo naar boven aan het kijken?"
"Die touwen die hier hangen, is dat om ons de ruimte in te trekken?" (lacht). Eddy dacht dus echt dat wij met decors en al richting space zouden koers zetten.






Wally speelde de rol van ruimtekapitein in Kamagurka en Herr Seele's comedyreeks Lava (1989). Iedere maal als hij zong "week het Kwaad". In één aflevering komt Kees van Kooten als buitenaards huis-aan-huisverkoper een stofzuiger aanbieden die planeten naar elkaar toe kan zuigen zodat je makkelijker van de ene planeet naar de andere kan lopen. Achteraf beweerde Van Kooten in een interview dat hij gek werd van Wally's gedrag dat zowel voor de camera's als achter de schermen exact hetzelfde was.

"Sta ik daar in een futuristisch lulpak met een zweterige badmuts op mijn hoofd te stofzuige naast Wally. 48 jaar geworden en dan zoiets, Wim ! "

" Hou je d'r buiten, Cock ! "

"Oh well, he has embarked on another egotripproject of his."

"Alles goed en wel, maar hoe gaan we dat organiseren met 5 kinderen ?"


Dat rariteitenkabinet komt er. Ook fascinerend fascisme te zien. Wilders met zijn eenmanspartij is fascistisch. Het cda blijkt met Verhagen ook fascistisch te zijn, maar dat hadden we kunnen weten, het katholieke geloof is autoritair en fascistisch van opzet. Gelet op de gedoogsteun van de sgp aan het rariteitenkabinet is er natuurlijk ook sprake van het protestantse fascistische mannengeloof van de bible belt. Bij de vvd is het liberale leeghoofd geld de fascist.

Wat zijn de drijfveren van geert, het is de haat en frustratie die in hem verkankerd zit en het zich superieur voelen aan moslims, een mindere mensensoort, waar hebben we dat eerder gezien.

Vond bij de knapste dame weer een prachtig verhaal, ze heeft naar hitler's precieze, secure en minutieuze landschapsaquarelletjes gekeken. Er komen geen mensen in voor.

In Hoeilaart vlakbij Brussel leefden twee prachtige zwanen aan het meertje in het centrum van het dorp. De ene zwaan werd aangereden en overleed. De andere zwaan bleef de rest van zijn leven naar de spiegel van het meer kijken omdat hij dacht dat hij haar daar weer zag.



http://www.youtube.com/watch?v=phL_0mNxBcs

http://www.youtube.com/watch?v=grg-x77j8Zk

http://www.youtube.com/watch?v=SsI8TSekYbM

No comments: