Tuesday, January 8, 2008

Versschrijver verdraait verlinkst verrechtst verlinkt verrukt

Verdraaid ! Soms lijkt werken net of je zwemmend moet proberen een olietanker op een andere koers te brengen...maar met/van dat inzicht (de vergeefsheid van alles) kun je ook weer "onverwoestbaar" vrolijk worden.

Verschrijver is verrukt over internet, wat een plezier om zo wat zaken daar te kunnen lezen ! Op weg naar ski waren winterbanden wel belangrijk voor me.

Angst

Bandenboeren proberen al jaren op onze angst in te spelen door te zeggen dat winterbanden veiliger zijn. Met als gevolg dat iedereen het zekere voor het onzekere wil nemen, inclusief de overheid. Maar zoals reeds eerder beschreven, zomerbanden zijn op een nat wegdek tot het vriespunt gunstiger dan winterbanden. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met 'gunstiger' wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg.

Als we het KNMI mogen geloven dan houdt het op met regenen en zal komende dagen de temperatuur tot onder het vriespunt dalen. De Nederlandse omstandigheden zijn echter totaal niet te vergelijken met Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk.

Ten eerste hebben we geen bergen en bijbehorende gladde bergweggetjes, ten tweede hebben we nooit langer dan één dag sneeuw. En voor die ene dag hoef je geen winterbanden te kopen want dan staat heel het land toch in de file.

Regelneukers

Laten we alsjeblieft waken voor de regelneukers die ons het gebruik van winterbanden willen verplichten. We draaien door en de branche maakt er gretig gebruik van. Over elke gram CO2 is de milieulobby bereid om oorlog te voeren, maar een extra setje wintersloffen voor elke verkeersdeelnemer is no problemo. Zelf nadenken lijkt er tegenwoordig sowieso niet meer bij te horen.

Er zijn zoveel betere manieren om mensen te beschermen, een verbod op Idols bijvoorbeeld.


De grote winterbandenzwendel


“Winterbanden binnenkort verplicht”, kopt de Bovagkrant. O ja? Volgens Luc van Bussel van Profile Tyrecenter zal dit inderdaad het geval zijn. Hij verwacht dat winterbanden binnenkort ook in Nederland verplicht zijn. Deze verwachting is gebaseerd op de plicht in de ons omringende landen. En mag ik dan eens goed beargumenteerde standpunten horen waarom winterbanden in ons kikkerlandje óók nodig zijn, Luc?

“Steeds meer mensen en bedrijven zien in dat de winterband de verkeersveiligheid enorm ten goede komt. Ook onze buurlanden. Zij hebben hier zelfs hun wetgeving op aangepast. Het lijkt me dan ook zeer sterk dat Nederland hier niet ook haar conclusies uit zal trekken. We leven tenslotte niet op een eiland en de doelstellingen van onze overheid om het aantal verkeersdoden fors terug te brengen zijn hier absoluut bij gebaat”, aldus Luc van Bussel, CEO Profile International N.V.

Ik zou dat laatste woordje van het citaat graag om willen dopen in ‘geblaat’. Want kom op jongens, dit lijkt nergens op. Profile Tyrecenter probeert op een laffe manier in te spelen op de gevoelens van de automobilist, want hé, ongelukken maken wil niemand, toch ? Ik zal even kort en duidelijk aangeven wat er hier niet klopt:

Ik ga ervan uit dat met buurlanden vooral Duitsland wordt bedoeld. Heeft Duitsland niet te maken met een wat grilliger weerbeeld? In het zuiden van Duitsland komt elk jaar behoorlijk wat sneeuw te liggen. In Nederland is dit hooguit 2 dagen per jaar. En hoe vonden we afgelopen winter? Lekker warm hè? Naar warme oorden als Spanje hoefden we daarom niet. Of heeft u toevallig wel geschaatst op uw plaatselijke plasje water?

Vervolgens: “het aantal verkeersdoden fors terug te brengen zijn hier absoluut bij gebaat”. Is dit statistisch onderbouwd? Elke bandenfirma probeert de automobilist ervan te overtuigen dat het rijden op winterbanden al bij temperaturen onder de 7 graden veiliger is. Maar is dit wel zo? Het Duitse Autobild heeft afgelopen winter een test gedaan met heel andere resultaten:

“Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”.

In Nederlandse woorden: op nat wegdek zijn zomerbanden tot het vriespunt gunstiger. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met ‘gunstiger’ wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg. Voor de duidelijkheid: dit was het geval met de testbanden in het onderzoek van Autobild.

Bovendien lijkt er nooit gekeken te worden naar de (veel) langere remweg als mensen te lang na de winter doorrijden met winterbanden. Hoeveel kopstaart-botsingen hadden er voorkomen kunnen worden als mensen juist zomerbanden onder hun auto hadden geschroefd? De remweg met winterbanden onder normale omstandigheden is al gauw enkele meters langer. Dit kan precies cruciaal zijn.

Goed, als het eenmaal die ene keer per jaar sneeuwt, dan zijn de verschillen tussen zomer- en winterbanden wel degelijk groot. De winterband ‘wint’ het dan dik van de zomerband. Maar daar waar de ‘zomerbandrijder’ zich netjes aanpast aan de weersomstandigheden, lijkt de ‘winterbandrijder’ steeds harder te willen. “Kijk mij eens 130 km/u bahnen in deze sneeuwstorm in mijn Audi Quattro met winterbanden. Dat kunnen jullie niet hè”, lijken ze uit te dragen. Met als gevolg dat juist die superveilige A6 even later in de greppel ligt.

Moraal van dit verhaal: laat Nederlanders alsjeblieft zelf kiezen welke banden ze onder hun auto leggen. Zoals het nu is, is het prima.


..

No comments: