Monday, March 12, 2018

Menno Schrijvenaars kan heel goed tegen onrecht WAARHEID BAART NIJD

                   Het glijdt van Menno af als water van een eend       


Alle gekheid op een stokje. Van verliefdheid voel je je soms alleen, maar ik heb me nog nooit zo verloren en eenzaam gevoeld toen 1 van mijn kinderen behoorlijk ziek was. Dan zak je door de grond van ellende. Zo'n zielig ziek schepseltje.

Wat een bevrijding, als mijn kind dan weer genezen is.

Dat befaamde diepere menselijke contact, waar je wel eens over leest, is een onmogelijkheid. Dat is me in mijn 40 jarige bestaan, na talloze gesprekken met Emily, Bea, Benard, Claus, Tjeenk, Piet Hein Domoor en anderen wel duidelijk geworden. Goh, wat had emily toch lekkere billen. Maar waar was ik ?
Onze voorouders mijmerden niet eens over het diepere menselijke contact, door moeilijke materiële omstandigheden hadden zij simpelweg de tijd niet om over allerlei zaken eens rustig na te denken, het conformisme was en is oppermachtig. Mensen zouden eigenlijk ook niet weten wat zij zouden moeten mededelen, zelfs als zij betere communicatiemiddelen zouden bezitten. Vooral vrouwen lijken daarover teleurgesteld in de loop der tijd.

Het is de vraag of de verhoudingen tussen mensen onderling, voor zover vriendschappelijk of liefderijk, nu werkelijk wel van zo essentieel andere orde is dan die tussen baas en huisdier. Het gros van de intermenselijke verhoudingen en mededelingen heeft een emotionele, geen logische, inhoud.

Zelfs de intellectueel meest begaafde is toch altijd maar gedeeltelijk en tijdelijk tot redelijke handelingen in staat. De opvatting dat geleerden of wetenschappers ook buiten hun vak-bezigheden redelijker zouden zijn dan niet geleerden, in hun huwelijk, hun politieke, religieuze, zedelijke overtuigingen, hun omgang met de medemens is een bekende dwaling.

Gering is het aantal minuten, zelfs seconden per dag dat het brein van een geleerde redelijk denkt. Oplossingen vindt hij in een flits: de rest van zijn denken is hetzij chaotisch, hetzij fout. Willekeurig, rancuneus, emotioneel, vriendelijk, liefdevol, onbehoorlijk, beminnelijk, zachtmoedig, hard enzovoorts. En dan ga je dood. Veel van mijn leeftijdgenoten rond de veertig verzuchten ook al vaak: zo, nog een keer hetzelfde aantal jaren en dan zit het er weer op...en ik weet niet eens zeker of dat nou een mooi vooruitzicht is. Ja, toch, de afgelopen drie jaren, van 50 tot 53 waren misschien de mooiste van mijn leven !

Zonder geheugen bestaat er geen leugen of rancune. Oppervlakkige mensen zijn vrolijke mensen. Of mensen/zielen die hun gedachten tijdelijk kunnen beheersen en sturen. Of wiet gebruik dan wel lachgas gebruik, mits gecontroleerd en met een sterke ziel, geen verslavende persoonlijkheid.

Als je de volkskrant en de telegraaf op dezelfde dag leest, dan lees je toch over twee verschillende Nederlanden of twee andere werelden.

Zou het nou opvallen dat ik af en toe ook de story lees, ter nuance op de privé ?

Gerelateerde afbeelding
Willem Alexander arriveert op Prinsjesdag in Grote Draagstoel



Man lijdt aan chronisch out of the box denken


Een consultant uit de Vogelwijk, Den Haag is als eerste Nederlander gediagnosticeerd met chronisch out of the box denken. De 53-jarige Menno Schrijvenaars is 1 van de slechts 14 mensen ter wereld die lijden aan de aandoening.
De symptomen kwamen voor het eerst aan het licht toen Schrijvenaars tijdens een brainstorm opperde om het bestaande CMS-systeem te vervangen door prei. Op dat moment rook zijn baas, Henk de Witt, nog geen onraad: “Het klonk volkomen logisch, gezond ook. Maar toen hij de week erop een memo indiende met het voorstel om de receptioniste te vervangen door een chimpansee, heb ik de bedrijfsarts gebeld.”
Schrijvenaars werd gediagnosticeerd met een agressieve vorm van out of the box denken. Het wordt voor hem steeds moeilijker om simpele taken tot een goed einde te brengen. “Als de melk op is dan zie ik zóveel alternatieve mogelijkheden. Vorige week kwam ik bijvoorbeeld terug met een bus Chinezen, dat leek me wel net even wat belangrijker dan melk. Toen wist ik dat ik echt professionele hulp moest zoeken. Ik ben meteen naar de bakker gegaan.”

@@@@@@@


Wat gaf Kirsten Bach van mijn werk me in de spiegel een mooie intense glimlach met stralende ogen van plezier en trots, donderdag 15 maart rond 20.00 uur na een "afscheidsborrel van het werk", jij durft het toch maar, zoiets meende ik te lezen. Met vriend en als hij ooit ontrouw is, dan is de relatie over en het komt nooit meer goed, zei ze. Flirten mag wel. Stoere knappe dame. Ze herkende wat ik pas 16 maart 2018 door kreeg, ik heb de directeur en zijn jeugdige liefjes op mijn werk getreiterd als de beste valse nicht en ik wist het niet. En een schaterbuien wat ik allemaal uit gehaald had tegen 22.00 uur vrijdagavond. Toen begreep ik die blik van Kirsten pas. Ik deed het allemaal onbewust en alles wat ik schreef of verstuurde aan grapjes aan de gehele directie van 80 mensen bleek waar. En sommigen wisten het al, alleen ik nog niet. Heb nog nooit zo hard gelachen om mezelf en schrok dat alles wat godinternet aanreikte zo waar bleek te zijn. Godinternet is de nieuwe messias, de profeet meende ik toen te begrijpen.  

"Nee, als je ontrouw bent, dan komt ze niet meer terug," riepen twee collega's. Allebei dit blog gelezen. En ik nog van echt niet ? en zij heeft het ook gedaan en het is haar schuld en zij en zij en zij...met die ouwe jan lul en, en, en ze noemt mijn ware schrijven akelig dus ze vindt zichzelf akelig....

No comments: