Friday, June 11, 2010

L'enfant en nous

Ik moet als 10 jarige toch in de lach geschoten zijn, toen ik dat voor de eerste keer van mijn pa hoorde, het woordje "race kak", 35 jaar geleden. Zeker en vast. Variaties op een thema kwamen later pas, zoals daar zijn knoflookracekak, bruinebonenracekak, ratracekak

Waar ik ook om moest lachen was toen ik als 25 jarige een stage bij de gemeente zoetermeer liep bij de afdeling bouw- en milieuvergunningen en handhaving en toezicht. Daar lieten ze me de brief zien van een burger, waarschijnlijk gepensio(e)neerd, die een foto van zichzelf gestuurd had op een tuinstoel met een biertje in zijn hand en zo'n tekst daarbij geschreven had als: "en zie mij nou eens lekker in de tuin zitten met mijn biertje !"

Een sticker "Urgent" zat erop geplakt en deze was gericht aan Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zoetermeer. De zaak heeft het gemeentehuis maandenlang bezig gehouden omdat men niet wist hoe men deze brief moest classificeren, waardoor deze van afdeling naar afdeling werd doorgeschoven en de arme goedwillende burger van de gemeente Zoetermeer het gevoel moet hebben gehad van het kastje naar de muur doorverwezen te worden.



Laughing just to keep from crying. Waar ik nu nog verontwaardigd om kan worden is dat mijn beste vriend op school eens vertelde dat zijn italiaanse zwaar katholieke vriendinnetje tegen hem had gezegd dat ze vond dat ik teveel aan het lachen was de hele tijd...ik moest meer serieus kijken. Ik was nondeju 16 jaar en toen ook al kwaad daarom. 1) Zou ik zoiets tegen hem verteld hebben ? Misschien, maar dat is ook al een beetje onfris, dat zij het tegen een beste vriend vertelt en dat die beste vriend het doorvertelt 2) Hoe haalt dat tutje het in haar harses ?

Het is wel waar dat ik knapper ben als ik serieus kijk, als ik lach zie ik er als zo'n joker uit.




Stop die geile ijdele machtsbeluste hongerige vrouwen/mannen ! Want wat zijn ze leeg



Zij zei

"Ik ben groen rechts."
"Jij bent een media-, aandacht-, bewondering-, waarderings- en lieggeil ijdel egocentrisch kippig machtsbelust megalomaan leeghoofd, en dat ben je ! Sexueel misschien goed, maar daarna weet je totaal niet wat je met een vent aan moet, de leegheid ! Dan gaat zelfs die goedheid tegen staan."
"Nou heb ik van mijn vakantiegeld een hd tv gekocht (een sony bravia voor 380 EUR met humax 175 EUR en de duurste hdmi kabels, totaal 660 EUR kwijt en ziggo aansluiting) en ik weet niet wat ik zie, alsof ik een thuisbioscioop heb, wat is dat mooi ! De eerste twee weken krijg ik het volledige pakket te zien van ziggo, alles wat ze hebben, filmkanalen en dat is best mooi (vooral ook weer door die hd kwaliteit) alsmede porno.

Maar wat wilde ik ook alweer zeggen ? O ja, vroeger van 15 tm 30 raakte ik opgewonden van porno. Nu veel minder tot niet, zodra ik een piercing, tatouage, anaal gedoe zie, atjebah, dat is een nare industrie van vrouwenhandel en vrouwenmishandeling, gelukkig niet alles, maar 10% kan volstrekt niet door de beugel, dat zijn criminele gebeurtenissen en activiteiten, dat is niet vrouwonvriendelijk, dat is vrouwenmishandeling !

"Stijn, dat was zo raar op televisie, daar was een mevrouw aan de piemel van een meneer aan het likken !"
" Ja, Eline, ho maar, daar hebben we het verder niet meer over, dat was per ongeluk, die meneer was gevallen en had pijn, dus gaf die mevrouw daar wat kusjes op, ja."
Sodemieters, en dat om 9.00 uur in de ochtend, zal haar toch ook moeten uitleggen dat ze niet iedere man die klaagt over piemelpijn kusjes op se piemel moet geven (een meisje van 8 jaar).

"Toen ik 15 was had ik een relatie met Mascha en zei gaf mij al pratend het gevoel een ster te zijn, hoewel ze me ook heus wel eens bespotte, heel bijzonder zo iemand, van dat soort vrouwen zijn er te weinig en ik stoot ze mogelijk af, door me koud afstandelijk te gaan gedragen als zo iemand meer dan gemiddelde belangstelling voor mij toont. Complicado."
"Dan ben je eenvoudigweg een grote ezel."
"Dat soort vrouwen ? Jij verdient een keihard knietje !"
"Nou was ik mijn haar met een shampoo met parel extract (hoe verzinnen ze het !), en daardoor denk ik minimaal driemaal per week "perlemutter", wat vreselijk irritant, maar het klinkt ook wel mooi, als een beschaafd scheldwoord: perlemutter !"




Ook de truisms van jenny holzer blijven prachtig tijdloos:

People are nuts if they think they control their lives

You must disagree with authority figures

Fear is the greatest incapacitator

Using force to stop force is absurd

Ambition is just as dangerous as complacency

Abuse of power comes as no surprise

Alienation produces eccentrics or revolutionaries

Anger or hate can be a useful motivating force

Being sure of yourself means you’re a fool

Don’t place too much trust in experts

Everything that’s interesting is new

Planning for the future is escapism

It’s crucial to have an active fantasy life

Talking is used to hide one’s inability to act

Selflessness is the highest achievement

Selfishness is the most basic motivation

Disgust is the appropriate response to most situations

Enjoy yourself because you can’t change anything anyway

Everyone’s work is equally important

Labor is a life-destroying activity

Most people are not fit to rule themselves

Mostly you should mind your own business

People who don’t work with their hands are parasites

The most profound things are inexpressible

Words tend to be inadequate

Thinking too much can only cause problems

Government is a burden on the people

Private property created crime






Niet morgen, maar nu


Hoe functioneren mensen die vrij zijn van problematisch denken en gedrag ? Psychologie kijkt vaak naar geestesziektes. In de onderstaande beschrijving wordt gekeken naar een geestelijk gezond individu.
Ze houden bijna van alles in het leven en verknoeien geen tijd met klagen of hopen dat iets anders was. Ze mopperen niet. Als het regent vinden ze het fijn. Als het heet is, accepteren ze de hitte en klagen er niet over. Ze nemen alles zoals het komt. Ze doen niet alsof en genieten van de realiteit. Vraag hen waar ze niet van houden en ze zullen het moeilijk vinden om een antwoord te verzinnen.

Hoewel plagen als ziekte, droogte, ongedierte, overstromingen en dergelijke door zulke mensen niet met gejuich worden begroet, klagen ze niet. Als er iets veranderen moet, zullen ze zich inspannen en daarvan genieten. Het zal moeilijk zijn iets te bedenken wat ze niet graag doen. Het zijn ware levensgenieters. Ze zijn vrij van schuldgevoelens en raken niet immobiel door gebeurtenissen uit het verleden. Ze kunnen toegeven dat ze fouten hebben gemaakt en proberen onproduktief gedrag in de toekomst te vermijden. Maar ze verspillen geen tijd door te wensen dat ze iets anders hadden gedaan of met van streek te zijn om iets wat ze in een eerder stadium van hun leven hebben gedaan.

Het volledig vrij zijn van schuldgevoelens is een van de kenmerken van gezonde individuen. Geen gelamenteer over het verleden en geen pogingen om anderen zich schuldig te laten voelen door het stellen van zinloze vragen als “waarom heb je het niet anders gedaan ?” “schaam je je niet ?”
Ze zien in dat aan het verleden niets meer te veranderen valt. Ze zijn zelf vrij van schuldgevoelens en zullen anderen ook nooit schuldgevoelens aanpraten. Treuren over het verleden versterkt een armzalig eigenbeeld. Je zult hun nooit anderen zien manipuleren door hen erop te wijzen hoe slecht ze zijn geweest en evenmin zul je hen met deze tactiek kunnen manipuleren. Ze zullen niet kwaad op je worden maar je negeren. Ze laten zich niet van streek maken.

Geestelijk gezonde mensen tobben nergens over. Omstandigheden die veel mensen gek maken, raken deze individuen nauwelijks. Ze maken geen plannen voor de toekomst en schuiven niets op de lange baan. Ze zijn niet noodzakelijk altijd de kalmte zelf, maar ze weigeren te tobben en te piekeren over iets dat buiten hun macht ligt. Ze zijn erg georiƫnteerd op het heden en het is raar en zinloos om hun actuele momenten te besteden aan gepieker en getob. Ze voelen zich niet bedreigd door het onbekende, ze zoeken juist ervaringen die nieuw en onbekend voor hun zijn. Ze houden van verrassingen. Ze weten dat het heden alles is wat ze hebben. Ze leven niet toe naar een gebeurtenis in de toekomst, maar genieten hier en nu. Het is dwaas om met genieten te wachten. Ze hebben geen last van zelfverwijt. Het is een natuurlijke manier van leven, zoals een kind of een dier. Ze hebben het druk met het benutten van actuele momenten terwijl de meeste mensen hun leven lang op geluk wachten en het nooit weten te grijpen.

Deze gezonde mensen zijn uiterst onafhankelijk. Het zijn geen “nestblijvers” en vinden dat in alle relaties onafhankelijkheid boven afhankelijkheid moet gaan. Ze koesteren geen bepaalde verwachtingen, hun relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect van het individu zelf te mogen beslissen. Wanneer ze van iemand houden, dringen ze hun partner geen normen op. Ze zijn erg op hun privacy gesteld, wat anderen het gevoel kan geven afgewezen te worden. Ze zijn van tijd tot tijd graag alleen en zullen alles doen om hun privacy te beschermen. Je zult merken dat deze mensen geen talrijke verhoudingen hebben. Ze zijn selectief. Afhankelijke of ongezonde mensen zullen niet gauw van hun houden omdat ze zo op hun vrijheid zijn gesteld. Als iemand hen nodig heeft, verwerpen ze een dergelijk behoefte als pijnlijk voor zowel de ander als henzelf. Ze willen dat degenen van wie ze houden onafhankelijk zijn, hun eigen keuzes maken en hun eigen leven leiden. Hoewel ze van anderen genieten en graag bij hun zijn, willen ze ook dat die anderen het zonder ruggesteuntje kunnen stellen. Op het moment dat je op deze mensen gaat steunen, zul je merken dat ze zich terugtrekken, eerst emotioneel en tenslotte ook fysiek. Ze weigeren in een relatie met een volwassene afhankelijk te worden of toe te staan dat de ander afhankelijk van hen wordt. In hun relaties met kinderen zijn ze uiterst zorgzaam, maar vanaf het allereerste begin moedigen ze zelfvertrouwen aan terwijl ze iedere nieuwe stap met veel liefde begeleiden.

Bij deze gelukkige, zichzelf verwezenlijkende mensen zal je opvallen dat ze geen waardering zoeken. Ze kunnen functioneren zonder de waardering of de bijval van anderen. Ze zijn niet gesteld op eerbetoon zoals de meeste mensen. De mening van anderen deert hen niet, het kan hen weinig schelen of iemand anders instemt met wat ze doen of zeggen. Ze proberen niet anderen te schokken, noch hun waardering te winnen. Het zijn mensen die zo vanuit zichzelf gericht zijn dat ze zich letterlijk niet bekommeren over wat anderen van hun gedrag vinden. Ze zijn niet gevoelig voor applaus en waardering; ze schijnen het niet nodig te hebben. In hun eerlijkheid kunnen ze bijna onbeleefd zijn omdat ze dat wat ze zeggen niet verpakken in zorgvuldig afgewogen zinnen bedoeld om anderen te behagen. Als je wilt weten wat ze denken, dan hoor je dat precies. Omgekeerd, wanneer je iets ten nadele van hen zegt, zullen ze niet van streek raken. Ze hebben het niet nodig dat iedereen van hen houdt; evenmin hebben ze het onzinnige verlangen waardering te oogsten voor alles wat ze doen. Ze zullen de gegevens die jij aandraagt accepteren, ze beoordelen volgens hun eigen waardesysteem en ze gebruiken om te groeien. Ze zijn in zoverre ongewoon dat ze functioneren zoals zij -en niet anderen- dat willen.

Ze kiezen zelf, ze kunnen zinloze regels overtreden en kleine sociale verplichtingen met schouderophalen afdoen. Het zijn geen mensen van recepties en small talk. Ze zijn zichzelf en hoewel de maatschappij een belangrijk onderdeel is van hun bestaan, weigeren ze erdoor te laten ringeloren of er een slaaf van te worden. Ze rebelleren niet tegen regels, maar weten hoe ze op verstandige wijze de regels kunnen negeren of creatief gebruiken.

Ze weten te lachen en anderen te laten lachen. Het zijn geen serieuze zwaarwichtige mensen die zich somber en grimmig door het leven worstelen, ze worden vaak verweten op de verkeerde momenten luchthartig te zijn. Ze houden van humor en toch heeft hun humor nooit iets vijandigs; nooit zullen ze lachen ten koste van een ander. Ze lachen mensen niet uit, maar lachen met hen. Ze lachen om het leven en zien het als een grote g(r)ap. Wanneer ze een stapje achteruit doen en naar het leven kijken weten ze dat ze niet naar een bepaalde plaats in het bijzonder gaan. Af en toe staan ze er bij stil dat de dood de eindbestemming is, maar die hoort erbij, dat is de natuur.

Het zijn mensen die zichzelf zonder klagen accepteren: kaal, dik, lang, klein, krullend haar, het zijn allemaal net mensen. Ze accepteren de wereld en zichzelf zoals die is. Boos of verdrietig zijn ze niet heel vaak, omdat woede en verdriet erop gebaseerd zijn dat andere mensen zich niet gedragen zoals zij dat gewenst/verwacht hadden. Ze houden van de natuur en zwerven er graag rond. Ze voelen zich daar thuis. Ze hebben inzicht in het gedrag van anderen en wat complex lijkt en voor anderen onontwarbaar, is voor hen duidelijk en begrijpelijk. De problemen die zovelen verlammen, worden door deze mensen als kleine moeilijkheden gezien. Ze hebben ook inzicht in zichzelf en zien direct wat anderen hen proberen aan te doen. Hun emotionele wereld draait niet om problemen. Ze hebben een sterk innerlijk gevoel van eigenwaarde en daardoor kunnen alle externe problemen objecief worden bekeken zodat ze niet als een bedreiging van hun waarde worden gezien. Gezonde, onafhankelijke mensen weten niet hoe ze bedeigd kunnen worden en juist dit kenmerk kan hen voor anderen bedreigend maken. Het zijn frontsoldaten in de strijd voor maatschappelijke veranderingen, maar toch nemen ze niet elke avond hun strijd mee naar bed als een kweekplaats voor hartafwijkingen, maagzweren en andere lichamelijke kwalen.

Ze zien liegen als een verstoring van hun eigen realiteit en daarom zijn het eerlijke mensen. Ze hebben geen zin zichzelf of anderen te misleiden. Ze schuiven de schuld niet op anderen. Ze zijn intern gericht en weigeren de verantwoordelijkheid voor wat ze zijn op anderen te schuiven. Ze praten niet over mensen, ze praten met mensen. Mensen van de daad doen. Critici klagen en bekritiseren andere mensen.

In het leven van deze mensen is weinig plaats voor orde, organisatie of systemen. Ze bezitten zelfdiscipline, maar zaken en mensen hoeven niet te voldoen aan hun eigen opvattingen. Ze dringen anderen geen regels op. Ze bekommeren zich niet om netheid en ordelijkheid. Als iets niet loopt zoals ze graag zouden willen, dan is dat ook goed. Organisatie is een nuttig middel, maar geen doel op zich. Ze pakken alles op hun eigen unieke manier aan, of het nu een rapport schrijven, soep maken of het gras maaien is. Ze schakelen bij alles hun verbeeldingskracht in en het gevolg is een creatieve benadering. Ze raadplegen geen handboeken of experts; ze pakken eenvoudigweg het probleem aan zoals zij denken dat het moet. Dat is creativiteit en dat hebben ze allemaal. Ze hebben een onuitputtelijke energie en willen helemaal opgaan in hun activiteiten of werk. Ze weten niet wat verveling is, daarvoor houden ze teveel van het leven. Ze zijn buitengewoon nieuwsgierig, nooit weten ze genoeg. Ze bekommeren zich er niet om of ze het goed of verkeerd doen. Bij de kapper willen ze alles over zijn vak weten; ze voelen zich nooit hoger en beter dan anderen en lopen nooit met hun verdiensten te koop in de hoop bewonderd te worden. Ze leren van kinderen, effectenhandelaren en dieren. Ze willen weten wat het betekent lasser, kok, wielrenner, directrice of voetballer te zijn. Ze weten nooit genoeg en ze weten niet hoe ze zich snobistisch of superieur moeten gedragen, omdat ze zich dat nooit voelen. Elke persoon, elke gebeurtenis is een gelegenheid om meer te weten te komen. En in hun interesses zijn ze agressief, ze wachten niet op informatie, ze gaan erachter aan.

Ze zijn niet bang om te falen. Ze zijn er vaak blij mee. Ze stellen slagen in een onderneming niet gelijk met geslaagd zijn als mens. Hun eigenwaarde komt van binnenuit. Falen, of hoe een ander dat ziet, kan de eigenwaarde niet aantasten. Andere mensen behoorden zich niet anders te gedragen en gebeurtenissen hoefden niet anders te verlopen. Ze accepteren anderen zoals ze zijn en proberen situaties te veranderen die hun niet aanstaan. Ze hebben geen behoefte om zich te laten gelden en spelen geen spelletjes om indruk te maken op anderen. Ze zoeken geen waardering van anderen bijvoorbeeld door hun kleding. Ze hebben iets eenvoudigs, iets natuurlijks. Ze zetten hun standpunt uiteen, luisteren naar anderen en zien in dat het dwaas is proberen iemand anders te overtuigen. Hun waarden zijn niet lokaal, ze identificeren zich niet met familie, buurt, gemeenschap, stad, provicie of land. Het zijn geen chauvinisten, ze zien zichzelf als deel van de mensheid. Ze overschrijden traditionele grenzen, waardoor anderen hen soms rebellen of verraders noemen.

Ze hebben geen helden of idolen. Alle mensen zijn menselijk en stellen in belangrijkheid niemand boven zichzelf. Wanneer iemand anders meer privileges heeft, zien ze dat als een voordeel voor die persoon en niet als een reden om zelf ongelukkig te zijn. Ze staan er niet op dat iedereen gelijk wordt behandeld, streven daar wel naar, maar zoeken innerlijk hun geluk.

Deze individuen houden van zichzelf, ze behandelen zichzelf goed, eten goed en doen aan sport. Geen plaats voor zelfmedelijden, zelfverwerping of zelfhaat. Als je hun vraagt "hou je van jezelf ?" krijg je het antwoord "Natuurlijk!". Qua jaloezie hebben ze hun eigen innerlijke geluk en het is ongunstig om je geluk af te laten hangen van een ander. Het zijn zeldzame vogels. Elke dag is een verrukking, alle actuele momenten beleven ze intens. Mensen die geen probleemgebieden hebben, jagen het geluk niet na: ze leven en geluk is hun beloning.


kwekkelekwa !

eccolo qua !

No comments: