Saturday, August 18, 2007

Laatste roddel

Voor het bouwen van het stadion ADO Den Haag heeft Deetman (burgemeester Den Haag, CDA) aan Hirsch Ballin (indertijd Raad van State, CDA) gezegd de wet niet te streng te interpreteren. De uitspraak van de Raad van State moest gedaan worden ten gunste van de bouw van het stadion. Geef het volk brood en spelen, panem et circenses, dat werd ten tijde van de Romeinen ook al gezegd.

Dorpspolitiek in Nederland ? All over the world. Toch heeft die Deetman hard gewerkt voor Den Haag, bij mijn weten, en zich ingespannen voor gemeenten en vluchtelingen. Wel wordt de burgemeester meteen woedend als een man met hem op de foto wil die zijn piemel buitenboord heeft hangen.
Dat vond ik een aardig voorval. Die man was enigszins bezopen en was na het plassen simpelweg vergeten dat-ie nog buitenboord hing. Deetman over de zeik. Zo vraag je alleen maar aandacht daarvoor.

Maar waar was ik ? Ja, zo'n Deetman werkt dan wel weer hard. En relatief veel media aandacht. En af en toe vuile handen maken, zoals elke bestuurder wellicht.

Balkenende heeft voor meer dan 10.000 EUR per maand een pied a terre in Den Haag. Van uw belastingcenten. Maar daar zitten dan wel weer beveiligingskosten bij. Die gereformeerden zijn echt bange poepen. Dat zie je terug in hun beleid en denkwijze. Staat er een flesje wijn voor Donner zijn deur als bedankje, dan wordt meteen de hele straat afgezet in Den Haag.

Toch een verschil tussen volksvertegenwoordigers en het volk, als die volksvertegenwoordiger zo bang dat hij/zij voor meer dan 10.000 EUR per maand een pied a terre/appartement in Den Haag neemt.

Komt er een moment dat de provincie Zuid Holland, de gemeente Den Haag, die invasie aan Limburgers weert ? Geert, Maxime, Maria en Camiel zijn niet langer welkom. Weg met die gastarbeiders, die asielzoekers. Ga je vendetta in Limbabwe uitvechten.

Maar in het kader van rechtsgelijkheid moet je dan ook balkenende de toegang weigeren. En Guusje ter Horst ? "Ik weiger in de tweede kamer te zitten. Ik ben bestuurder pur sang", zegt zij. Als het bij mensen zo naar hun hoofd stijgt, dan zijn ze niet geschikt voor welk bestuur dan ook, komt mij voor. Is dat nu goed Nederlands ? Il me parait-il, het komt mij voor ? Wichtigmacherei, gewichtigdoenerij.

Waar had ik ook alweer de volgende zinnen gelezen ? "Die routineklusjes zullen jou ook wel eens verveeld hebben. Al die verkiezingsbijeenkomsten van de NSB die we ambtshalve hebben moeten bijwonen. Ik moet je bekennen dat de daar beleden afkeer van de politiek mij in zoverre heeft aangestoken dat mijn weerzin tegen de NSB er steeds groter door is geworden."

No comments: