Monday, April 9, 2007

Ad Lagendijk's Maria

De universitaire studie onderwijskunde stelt niets voor en dient afgeschaft te worden. Aldus sprak de baas van een universiteit (rond 15 juni 1996). Zo’n bericht lees ik met genoegen. Weer een van mijn vooroordelen die achteraf goed gefundeerd blijken te zijn.
Afgestudeerden van onderwijskunde, bestuurskunde en andere inhoudsloze vakken zijn makkelijk te herkennen. Het zijn de allesveranderaars. Hun credo of motto is: stilstand is achteruitgang. Deze voortdurende en vermoeiende wens tot verandering is niets anders dan een overlevings-strategie. Dittrich en vele andere politici lijden er ook aan.

Solide disciplines hebben dit soort kreten niet nodig. In de exacte vakken geldt heel eenvoudig dat stilstand stilstand en achteruitgang achteruitgang is. Vooruitgang is in deze disciplines dan ook gemakkelijk te herkennen, want vooruitgang is gewoon vooruitgang.
“In de volgende kabinetsperiode ga ik, als minister, mijn werk afmaken." Aan het woord is Maria van der Hoeven. Maria heeft het ver geschopt. Minister van Economische Zaken. Haar doel: het behartigen van de belangen van het Nederlandse bedrijfsleven. Blijkbaar heeft het Nederlandse bedrijfsleven ijdeltuiten als Brinkhorst, Wijers en Van der Hoeven nodig om hun belangen te behartigen. Veel beter kunnen ze niet krijgen voor die aalmoes van 170.000 EUR per jaar. Hoewel Wijers inmiddels druk de boel verkoopt en daardoor een aardig zakcentje verdient van rond de 7 miljoen EUR dit jaar bij AKZO.

"Onze toetsdeskundigen hebben een wereldnaam". “Toetsen is belangrijk en allesbepalend”, aldus Maria, een heilig geloof in god en een dito geloof in de toets. Welke onafhankelijke internationale organisatie heeft het cito getoetst ? Vierjarigen testen op taalachterstand, op achterstand in sociale vaardigheden, op aanleg tot criminaliteit. Hoe durft ze ? Het cda staat voor het testen en toetsen van het volk. In onze Grondwet is wel de integriteit van het lichaam van iedere Nederlander vastgelegd, maar helaas niet de integriteit van zijn geest, zelfs niet die van een vierjarige.
“Natuurlijk heb ik er geen bezwaar tegen als naast de evolutietheorie intelligent design wordt onderwezen.” Een andere theorie ? Maar er is helemaal geen andere theorie ! Welke dan ? "Zoals de theorie die in de bijbel staat.”
Maar Maria, dat is een domme uitspraak. Iedere wetenschapper had je dat kunnen vertellen. Blijkbaar is er bij jou een achterstand in natuurwetenschappelijke vaardigheden. Die achterstand is kennelijk nooit bij een toets naar boven gekomen, maar moet je wel wegwerken voor je minister kunt blijven.
Ik zal het je uitleggen. Van die evolutietheorie. Er is kritiek mogelijk op de theorie van Darwin, maar het is wel de enige theorie. Er is geen andere wetenschappelijke theorie over dit onderwerp. Je kunt in het onderwijs geen grotere stommiteit begaan door de evolutietheorie naast het geloof te presenteren. Dat willen de creationisten juist: gevaarlijke achterhaalde kletspraat in de klas. Creationistisch democratisch appel. Toch is stupiditeit en stomheid hardnekkig. In 1996 was het Tineke Netelenbos, in 2006 was het Maria van der Hoeven. Sinds mensheugenis strijden bijgeloof en werkelijkheid. Geloof in een katholikke god, geloof in een griffermeerde god, de griekse goden, de romeinse godinnen, geloof in een vaderfiguur, geloof in een moederfiguur, geloof in jezelf, geloof in de mens, geloof in de techniek. Pas op voor dat blinde geloof ! Laat je niet misleiden !

De vele rechtszaken in de Verenigde Staten over het al dan niet onderwijzen van Darwin op middelbare scholen worden verloren door de creationisten, omdat de geleerde getuigen uitleggen dat de theorie van Darwin uniek is. De enige theorie.
De taak van het ministerie van Tineke en Maria lijkt zo eenvoudig. Ervoor zorgen dat er onderwijs wordt gegeven, dat wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan en dat er kunst wordt gemaakt. Deze kernactiviteiten worden uitgevoerd door onderwijzers, onderzoekers en kunstenaars.
Het ministerie zou zuinig moeten zijn op zijn hoofdrolspelers en zou moeten luisteren naar hun wensen. Het enige wat hoofdrolspelers willen is rust. Eindelijk even geen verandering. Of een verschuiving qua salaris, alle non productieve “leidinggevende” ambtenaren en ministers in schalen 14 t/m 22 binnen de rijksoverheid 20% minder salaris en 20% minder werken.
Je zult merken dat 20% minder tijd besteden aan vriendjespolitiek, blind binnen de eigen partijkaders blijven hangen en corruptie geen of louter positieve gevolgen zullen hebben. Als Hitler of Bush 20% minder gewerkt hadden, zou er dan ook 20% minder oorlog geweest zijn ?

Een minister als maria verdient 170.000 EUR per jaar; een beginnend onderwijzer met 30 kinderen in de klas verdient 20.000 EUR per jaar ! Leraren en onderwijzers in schaal 7 t/m 11 verdienen beter, ik zou zeggen begin met twee schalen erbij, die je eraf haalt aan de bovenkant. In plaats daarvan worden leraren en onderwijzers nog steeds lastig gevallen met toetsen en creationistische praatjes. In Nederland heerst één of andere gekke-toetsenziekte.
Of zou die ziekte overal heersen ?

No comments: