Monday, February 26, 2007

't Hart en Verschrijver: regelrecht

Op mijn fiets zie ik dat het stoplicht op rood staat. Ik kijk goed om mij heen en besluit dat het geheel veilig is om door rood te fietsen. Soms word je gesnapt door de politie. Gaat er tergend langzaam zo'n raampje open en wordt er gevraagd of het gebruikelijk is dat je door rode stoplichten rijdt. Of anderszins laat een agentje door middel van een pet opzetten of zich even breed maken zien dat zij zogenaamd heer en meester zijn op de straat, daarbij zelf veel te vaak door rood rijdend en af en toe zelfs een ongeluk veroorzakend. Zo is een meisje van zes in mijn buurt in Den Haag door een te hard door rood rijdende politie-auto aangereden: gebroken been en erger.

"Ja, als ik vind dat het veilig is, dan rij ik erdoor heen."
Een agent verwacht zoiets niet, maar na een poosje komt dan het: "als iederen dat zo doet, dan wordt het een chaos."
"Nee, hoor, toen ik 5 was waren er minder stoplichten en regels en alles was veel ordelijker dan nu."
"U mag bij groen door het stoplicht."
"In de bijbel, Marcus 2 vers 27 staat: de sabbat is gemaakt om den mens en niet de mens om den sabbat. Het stoplicht is gemaakt voor de mens, niet de mens voor het stoplicht. Het stoplicht is een hulpmiddel om te zorgen dat je veilig verder kunt. Staat het licht op rood maar kun je desondanks veilig verder, dan is er geen reden te bedenken om dat niet te doen. Blijf je namelijk staan, dan geldt dat de mens voor het stoplicht is gemaakt, en niet het stoplicht voor de mens."
Meestal krijg ik dan toch een bekeuring.

Eigenlijk geldt dit voor veel meer: "Regels zijn er voor een mens en een mens is er niet voor de regels".
Dat gaat mij tegenstaan, die ziekelijke regelzucht in Nederland (en elders), bijvoorbeeld inzake het naar school gaan van de kinderen. Het lijkt langzamerhand of van alle activiteiten in Nederland, van het werk tot en met de school een gevangenis gemaakt wordt. Regels verstikken, regels verdwazen. Verdonk misbruikt regels om mensen vast te zetten en te laten vermoorden in het land van her/afkomst.

Het wordt tijd dat iedereen het mens zijn voorop stelt en dan pas regels, die overigens bijna altijd, als het kalf verdronken is, opgesteld worden.

Maarten 't Hart is een uitstekend jurist: laat je eigen rechtvaardigheid, onafhankelijkheid, vrijheid en rechtsgevoel bepalen hoe je in het leven staat en hoe je regels uitlegt en ermee om gaat.

Ook voor de overheid is dat een zeer belangrijke les: behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden. Doe je dat niet, dan moet je maar denken aan 1933-1945.

No comments: