Wednesday, May 10, 2017

Zanger george michael eindelijk begraven. Bericht uit het hiervoormaals.



1.1. DANKWOORD


1.2. VOOR Je ANUS



1.3. Liefste,

Op deze dag zo grijs als haring schrijf ik je een brief waarin het waait
en meeuwen door de wind gedragen cirkels maken in de haven
touwen ijzer hout en letters blauw en wit en netten tonnen plastic
zakjes palen containers apparaten waar ik niks van snap masten
vlaggen ramen schepen overal vandaan overal geweest en ik hoef
nergens om te vragen. Alles is hier al

en jij kent de zee jij vaart op haar jij vecht met haar om wat zij missen
kan - elk schip dat hier nu ligt wordt een schip waar jij op was elke
meeuw die hier nu vliegt een meeuw die jij ook zag en ik hou van
jou geloof ik en ik weet het trouwens zeker maar wat ben ik blij dat jij
al een beminde hebt want alles is hier al en ik hou zo van verlangen
en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou
kunnen als het kon.


© Tjitske Jansen
Uit: 'Het moest maar eens gaan sneeuwen',
Podium 2003.



1.4. Ze gedraagt zich ouwelijk, als een starre gekwetste verbitterde victoriaanse 60plusser, ik ben  emotioneel een gemankeerd gestoord 15 jarig meisje. Kaik, het ies einfach, jai behandelt mai wie scheisse, iech behandel jai wie scheisse.


1.5. QUOTE OF THE DAY-STING
"I really believe that the love song has a part to play in creating a potential world we could realize if we accept the power we have as individuals. I think every problem in the world we face is a result of a lack of love, a lack of care, a lack of consideration. It's a cliche, but it's one that I happen to believe in."


1.6. A loving heart is the truest wisdom. Wie anderen klein maakt, is zelf niet groot. Als ik het onderstaande lees, dan ben ik niet wijs en niet groot.

1.7. Waar werd oprechter trouw
Dan tussen man en vrouw
Ter wereld ooit gevonden?
Bij de honden

1.8. "Barbara eet alle cocktailsaus op", fluisterde hij samenzweerderig tegen zijn dochter. "Wie het kleine niet eert, krijgt het lid op de neus", sprak de helendal buitengemeen zeer gewichtige Oe.Hoe.Boe.Roe.


2. Het is een vreemde ervaring om sinds januari-mei 2016 te ontdekken dat je twee zware persoonlijkheidsstoornissen hebt zoals hieronder beschreven, een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en een narcistische stoornis. Daar komt mijn haat vandaan die bij een ander tot moord of terechte flinke klappen zou leiden. Blij dat ik dit blog schrijf, enigszins vreemd dat de haat er soms nog is, dat komt door gehuichel. Hoop r nooit meer te zien, walg van r.

2.1. babaa
Nounounou. Dat doet mijn laffe zieke zwakke opstelling met me...maak er een simplificatie van, zij zocht/zoekt een veilige vaderfiguur/therapeut, jij een fijne relatie. 9 maanden had je die illusie, dat je met haar oud zou worden, dat je zo verliefd was, dat je de vorige mislukte relatie vergat. Dat ik het met haar stiekem, geniepig en laf heb afgesloten, daar kan ik woedend of verdrietig om worden of me bedenken dat het juist door mijn aard en gedrag toch nooit gewerkt had. Zo is het.

2.2. Wat hieronder niet staat is dat de liefde verminderd was; het begin van haat was er bij mij. Waardeloos einde en dat neem ik me zeer kwalijk, daarom vervloek ik me en ben ik er te lang mee bezig in het blog, niet in de realiteit. Waarom iemand volhardt in ziekelijk (zelf)destructief gedrag; ik ben verblind door slachtofferig narcisme en bijbehorende gedachten. En een tegenstrijdig ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Iemand met een minderwaardigheidscomplex gedraagt zich minderwaardig; zit ik daar maar suf op mijn werk of mijn blog. Wat akelig. Een ouwelijk egoïstisch ijdel gesloten bang laf achterbaks tiep dat steeds verder weg zinkt in mijn moeras van zieke gedachten. En als ik met haar was een sereen gevoel, dat was goed. En van oktober 2014 tot november 2015 vond ik haar de knapste dame, ik vond dat ze de mooiste hamsterwangen heeft: ik hamster eerlijkheid, vriendelijkheid, vertrouwen en liefde en geef gekwetstheid, hypocrisie, angst, onzekerheid, verbittering en ijdelheid. Tweede keer dat ik iemand afstotelijk en walgelijk ben gaan vinden door haar gedrag en aard, misselijk worden als ik aan r dacht. Nu zie ik weer ook het goddelijke, haar andere kant.
En pijn voelen, als ik aan die diepe zuchten denk als ze voor de spiegel zat. Aan haar loopje, die zuchten en de gesprekken de eerste drie maanden wist ik het eigenlijk wel al ergens...hm, de eerste 9 maanden wilde ik oud met haar worden. En ik had dat 1,5 jaar toch niet willen missen. Net zoals ik de periode zonder haar en de nieuwe liefde niet wil missen.
En als je naar de reden vraagt waarom ze wil breken ze van te voren bedacht heeft om te zeggen "wil je dat nog wel weten" om op die manier te huichelen dat ze met een ander wil afspreken. De lafheid en zwakheid van een huichelend permanent slachtoffer zijn afschuwelijk om mee te maken. Ik vergeef mezelf. Ik feliciteer mezelf.
Veracht niet de ander, veracht het lot of het ongeluk, dan word je gelukkiger. Nog beter is het je verwonderen over mensen en blij en bevrijd zijn. Dat ben ik voor zeker 96 % van de tijd ! Heb een interessante ervaring gehad, op 3 moeilijke nachten na. En nu weer nieuwe ervaringen. Voor je geluk of je goed voelen niet afhankelijk zijn van een ander, de ander kan een mooie extra zijn. Walk tall, walk straight, spit the world right in the eye, the stronger the wood, the straighter the arrow. Whatever happens, happens for the best.




3. Haat heeft zelden iets te maken met dat wat de haat in jouw ogen veroorzaakt. Haat is hangen aan iets wat er niet is. Als je door hebt dat die haat niet zozeer is wat de ander doet maar dat het iets is waar je tegen vecht zal je zien dat het vanzelf verdwijnt. 
Helaas zijn de meeste mensen hiertoe niet bereid omdat ze liever een ander de schuld geven. Dat is (denken ze) veel gemakkelijker. Je kunt ook het basisproces proberen te ontleden. Wat maakt immers dat je iets of iemand haat? Wat doet het in je lijf waardoor die gevoelens boven komen? En vervolgens… wat bewerkstellig je er mee? Lost het iets op? Daarmee kun je inzien dat het geen toegevoegde waarde heeft. Het proces neutraliseren en de emotie als het ware lamleggen, zorgt er voor dat je niet met die negatieve energie rond blijft lopen.

3.1. Emotie lamleggen; als ze flink dronk, dan merkte ik iets van (liefde) emotie, stom als ik ben. Toen ze stopte met alcohol drinken (verbeten, dwangmatig zoals ze veel verbeten en dwangmatig deed, hardlopen, werken, cycling, schaatsen kijken, boodschappen doen, eten, op tijd zijn, met mij skaten, mij laten koken, met mij weg gaan, haast haten), was de relatie snel voorbij. Tegelijkertijd, de serene sfeer met haar, de zorgvuldigheid waarmee ze haar lenzen uit deed (min 11, ze was al blind en toch....zag ze mij twee keer eerder in de auto dan ik haar zag, en naar me gluren bij de tandpasta afdeling in de albert heijn), haar nachtpon aan deed, dat was mooi, de elegantie en verfijning van haar sereniteit, daarom hield ik van haar. En een lofzang op d'r preut. Jammer dat ik geen intimiteit, liefde of dankbaarheid bij haar voelde, dat is mijn grote tekort.
3.2. Het is een schitterend, lyrisch liefdesgedicht dat des te harder aankomt omdat het zo voorzichtig is. Het gaat over de paradox van de kracht die van kwetsbaarheid uit kan gaan: ‘nothing which we are to perceive in this world / equals the power of your intense fragility’. En toch is zachtmoedigheid en kwetsbaarheid me gaan tegenstaan, ook omdat het haar zogenaamd vrijwaart van schuld. Ik ben zielig slachtoffer. Het was en is nooit haar schuld. Ik ben zielig slachtoffer. Of nee, 1 keer was ze gevlucht uit een huis waar ze met een man en zijn kinderen samenwoonde naar extravert narcist tim, daar voelde ze zich schuldig over. Waarom dergelijk laf angstig gedrag herhalen, waarom van de ene ziekelijke relatie naar de andere ziekelijke relatie. Ik voelde dat zij ervoor zorgt dat elke relatie een ziekelijke aanhankelijke gevangene relatie wordt. Vond dat ze lijkt ze op Magdalena, de moeder van Maarten t Hart. 90% tegenstrijdig ontwijkende stoornis, 90% narcistische stoornis, 70% de moeder van maarten t hart. En nu ben ik er klaar mee. Schitterend boek, Magdalena van Maarten t hart !! Meesterwerk ! Mijn favoriete boek van de laatste 3 jaar en ik heb vele goede andere gelezen. Al ruim drie jaar ben ik voornamelijk gelukkig ! Wat is dat gaaf ! Wat word ik daar blij van ! Dat komt vooral door het werk, april 2014 vertrok een dictatoriale leidinggevende (en toch is de relatie weer ten dele mis gegaan door problemen op het werk, maar ik had niet met mijn gebrek aan liefde, dankbaarheid en vriendelijkheid kunnen leven) en dankzij lachgas, dat ik nu ruim zes maanden niet meer gebruikt heb. 1 maal per maand gebruik ik nu wel 5 mg dexamfetamine, mooi effect, als 5 koppen sterke koffie maar dan beter !  Een apotheker vertelde dat zelfs je cognitieve vaardigheden beter worden, zoals rekenen.  

4. Leben in Gedanken taugt nicht(s).

4.1. Ze is dramatisch slachtoffer en dan is contact met een 64 jarige bejaarde een mogelijkheid.

- hij gaat dood binnen 18 jaar, ruim 20 jaar is ze een gekwetste tweedehands weduwe, ik ben blind voor mezelf, blind voor de ander). https://m.youtube.com/watch?v=XZF05HKbv1c
-"ik wist het al eind 2009", zei ze januari 2015. En toen al tegen mij huichelen dat die relatie met schaapjan in 2013 over was, maar ja, een echte relatie vraagt meer dan gedacht.
-ba, let your dad fuk you. fatherfukker.


4.2. Plus het onderstaande, naast 90 % narcistisch heb ik ook nog voor 90% een ontwijkende persoonlijkheids stoornis:



4.3. De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS) is een persoonlijkheidsstoornis die zich kenmerkt door geremdheid en het gevoel minderwaardig te zijn. Tevens zijn mensen met OPS meer dan normaal gevoelig voor kritiek of een negatief oordeel. Mensen met deze aandoening beschouwen zichzelf als sociaal ondergeschikt of onaantrekkelijk. Ze hebben behoefte aan sociaal contact, maar vermijden dit uit angst om afgewezen te worden. De stoornis openbaart zich doorgaans in de vroege volwassenheid. Naar men aanneemt is de oorzaak afwijzing door ouders of leeftijdsgenoten (bv. pesten) in de vroege jeugd. Of de aandoening een gevolg is van sterke sociale controle in de jeugd, wordt nog onderzocht.


4.4. Uit onderzoek blijkt dat mensen met OPS, net als mensen met een sociale fobie, zeer veel aandacht hebben voor hun eigen reacties in het sociale verkeer. In tegenstelling tot mensen met een sociale fobie letten ze echter ook sterk op de reacties van hun omgeving en heeft de problematiek een meer gegeneraliseerd karakter. De chronische stress waaraan men hierdoor komt bloot te staan is mogelijk de verklaring voor het weifelende taalgebruik en de zwijgzaamheid van OPS-lijders. Men zou zo druk zijn met het wegen en beoordelen van sociale interacties dat het verbaal eraan deelnemen erbij inschiet.


4.5. De eerste vermeldingen van OPS dateren uit het begin van de twintigste eeuw, al kreeg het pas vele jaren later de benaming ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. In zijn werk uit 1911 genaamd Van Dementia Praecox tot de groep van schizofrenieën beschreef de Zwitserse psychiater Eugen Bleuler patiënten die kenmerken van OPS vertoonden. Ontwijkende en schizoïde patronen werden vaak met elkaar verward of als synoniemen gebruikt totdat de Duitse psychiater Kretschmer in 1921 een onderscheid maakte. Dit onderscheid maakte hij met behulp van de eerste relatief volledige beschrijving die hij zelf had opgesteld.


4.6. Mensen met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis worden volledig in beslag genomen door hun eigen tekortkomingen. Ze vormen enkel relaties met anderen als ze ervan overtuigd zijn dat ze niet afgewezen zullen worden. Verlating en afwijzing is voor mensen met OPS vaak dermate pijnlijk dat ze er nog liever voor kiezen om eenzaam te zijn dan dat ze proberen contacten aan te gaan. Mensen met OPS kunnen de volgende kenmerken vertonen:
  • Overgevoeligheid voor afwijzing/kritiek
  • Zelfopgelegd sociaal isolement
  • Extreme verlegenheid of angst in sociale situaties, al heeft men een sterk verlangen naar hechte relaties
  • Vermijden van lichamelijk contact omdat dit in verband gebracht wordt met onaangename of pijnlijke prikkels
  • Gevoelens van onbekwaamheid
  • Een extreem laag zelfbeeld
  • Zelfhaat
  • Wantrouwig naar anderen toe
  • Emotioneel afstandelijk wat betreft intimiteit
  • Uiterst zelfbewust
  • Problemen in het beroepsmatig functioneren
  • Zichzelf beschouwen als eenzaam, al vinden anderen de relatie met de OPS-lijder misschien wel zinvol
  • Gevoelens van minderwaardigheid naar anderen toe
  • Het gebruiken van fantasie als een vorm van escapisme om zo pijnlijke gedachten te stoppen
  • In extreme gevallen soms agorafobie

4.7. Er zijn tot nu toe nog geen duidelijke oorzaken vastgesteld. Men vermoedt dat een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis ontstaat door een combinatie van sociale, genetische en psychologische factoren. Er is mogelijk een verband tussen de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en erfelijke temperamentsfactoren. Met name verschillende angststoornissen die zich tijdens de kindertijd en jeugd openbaren kunnen in verband worden gebracht met een temperament dat gekenmerkt wordt door gedragsmatige geremdheid (gedragsinhibitie), verlegenheid, angst, en terughoudendheid in nieuwe situaties. Deze erfelijke kenmerken vormen mogelijk een genetische aanleg voor OPS. Emotionele verwaarlozing op jonge leeftijd en afwijzing door leeftijdsgenoten wordt eveneens in verband gebracht met een verhoogd risico op de ontwikkeling van OPS.


Fobisch typeAlgemene onrust maakt plaats voor een te vermijden tastbare onbezonnenheid; onzekerheid en onrust als gevolg van een welbepaald verschrikkelijk iets of weerzinwekkende omstandigheden.
Tegenstrijdig typeInnerlijke onenigheid en tweestrijd; angst voor zowel afhankelijkheid als onafhankelijkheid; veranderlijk; aarzelend, verward, gekweld, gevoelsuitbarstingen, verbitterd; angstgevoel dat niet te verhelpen valt.
Hoogsensitief typeUiterst bedachtzaam en wantrouwig; afwisselend paniekerig, doodsbang en gespannen, gevolgd door overgevoeligheid, zenuwachtigheid en prikkelbaarheid.
Zelf-verwerpend typeZelfbewustzijn verdringen of fragmenteren; pijnlijke herinneringen verdringen; ondraaglijke gedachten en impulsen verwerpen; uiteindelijk zichzelf verwerpen (suïcidaal).


4.8. Het DSM-IV definieert de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van sociale geremdheid, gevoelens van minderwaardigheid en een overgevoeligheid voor negatieve beoordeling. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties.


De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis wordt behandeld met verschillende technieken, waaronder sociale vaardigheidstraining, cognitieve gedragstherapie, exposure-therapie om geleidelijk aan sociale contacten op te bouwen, groepstherapie om sociale vaardigheden te oefenen, en soms medicatie. Het vertrouwen van de patiënt krijgen en behouden is van essentieel belang, aangezien mensen met OPS geneigd zijn therapiesessies te vermijden als ze de therapeut niet vertrouwen of bang zijn afgewezen te worden. Het voornaamste doel van zowel individuele therapie als groepstherapie is het uitdagen en corrigeren van de negatieve gedachten(patronen) van de patiënt.


5. Rrrrrrrrrot toch op met je gedateerde praatjes. Ze zei de eerste maand dat ze zo makkelijk was, mannen werden altijd moeilijk, zij was de makkelijkste. In de relatie met mij werd het helaas weer  moeilijk door onbegrip en dan had ze het over bejaarde jan met zijn onnozele praatjes, wat een krankzinnige fatherfukker is me dat. Want naast godin heeft ze die kant ook, de zwakte en kwetsbaarheid van een mooi gevoelig mens. Het is allemaal zo verdrietig en zielig. Verdriet en woede zijn hetzelfde.

5.1. Something new would arrive
Something better would arrive


Sommige kwellingen worden een gave


5.2. Denk eens aan alle mensen die tussen 16 mei 1940 en 1 januari 1945 zijn gestorven zonder te weten dat Hitler verslagen zou worden.


5.3. Het verdrietigste voor sommige schrijvers is het er je niet bij neerleggen dat schrijven een bezigheid voor huichelaars is, vooral voor verschrijvers van juridisch geneuzel. Want alle kenners van de menselijke ziel en overige jezuïten hebben sinds een jaar en een dag uitgemaakt dat het maar het voordeligste is je mond te houden als iets je niet bevalt;  Multatuli's voortdurende (en mijn tijdelijke) woede die hem zelden iets opleverde, als hij zijn mond niet hield wanneer het een of het ander hem niet beviel.




6. Wat pijn deed was toen ik met haar begin dit jaar 10 herten zag of exotische vogels of zeehondjes en toen nog dacht, dat had ik met brabara kunnen zien. Of als ik de aluminium giant triple x uit 2012 ontdek met schwalbe big apple banden en dan denk, goh, die fiets had zij kunnen proberen, wat een fantastische fiets is dat ! Het vermindert, dat gevoel, it fades and eventually it dies, fortunately. Nee, dat is niet zo erg. Het ergste is mijn haat over haar en mijn laffe, griffermeerd huichelachtige aard en dat ik het in de hand gewerkt heb en dus ook nog kwaad op mezelf. Kill. Verkild. Vandaar die opluchting en bevrijding, als iemand zo doet en is, dan kun je daar niet rouwig om zijn. Haat is een rot emotie, die ik gelukkig steeds minder voel, eigenlijk is het nu reets weg. Schrijf het op en je bent er vanaf. En dat ik de eerste 9 maanden het meest verliefd ooit ben geweest, dat was mooi  ! Ook wat naïef en dom, maar ja, dat is verliefdheid !
"Waarom type je geen d in reeds ? Dit leest vreselijk lastig, dat zogenaamd leuk doen."
"Waarom gebruik je een t waar een d hoort te staan ? Erg sdorend om de lezen."
"Volgens mij te vaak de d van domoor gebruikt, de d is versleten."


6.1. "Wees gelukkig dat je daar vanaf bent, als ze daar niet eens volwassen met jou over kan praten, als ze zo AU AU schreeuwend in een auto zit, als ze zo bang is." Au au au, ik ben een gekwetste vrouw.


6.2. Before you accuse me, take a look at yourself.


Hoe voelt het om net zoals tim "light" grof, bot, respectloos, liefdeloos, laf, zwak, achterbaks en huichelachtig met een partner om te gaan ?
Hoe voelt het om AU AU AU te schreeuwen als je mij aan ziet komen fietsen terwijl je in de auto van de bejaarde plaats neemt ?

Is er echt iets gebeurd op 7 mei 2017, zag haar eerst wachten op iemand met dat hondje (snel schokkerig naargeestig bang gekromd omdraaien toen ze mij zag, dat deed ze eerder, augustus 2016, ook toen gekleed met mijn cadeau leren jack) en ruim een uur later zag ik die schreeuw scene, gestoorde autiste is ze ook nog, of ze wist al van de klappen die ze zou gaan krijgen of ze wist dat bleek hoe slap, zwak, laf, bang, gestoord, geniepig en huichelachtig ik ben. Dat komt er nou van als je mensen als oud vuil behandelt.

Hoe voelt het om een jaar later contact te zoeken, na vijf eerdere pogingen ? Flut, komt ook door bovenstaande gebeurtenis en het zoeken naar een verklaring of ze nou door mijn gedrag zo is geworden (ja, ook) en terug verlangen naar die serene zachtmoedige dame van de eerste negen maanden. Met als kanttekening dat die aanhankelijke kwetsbare zielige houding en een narcistische codependentiele achtergrond voor problemen kan zorgen, in elke relatie. "Op zich", haar stopwoord, is zo juist, het triviale is vaak interessant, je ziet het pas als je het door hebt.


6.3. Kijk, ik zal het je nog 1maal uitleggen, domoor, er is een subtiel verschil tussen kritiek en karakter(zelf)moord, maar ja, wat was eerder, de kip of het ei. En de rest van je leven met Hare Gekwetstheid Narsissi doorbrengen. Als godin heb je een zware taak en dan is een beetje waardering en bewondering belangrijk. Ik kan natuurlijk niet tegen dat contrast, zij ziet eruit als 43 jaar, hij als 66 plus en als een mekkerend schaap, alsof dochter calimero en vader schaepjan op stap zijn. Ja joh, als jij haar vertrouwde en veilige gevoel met jou ondermijnt door haar uit te maken voor akelig kreng en narcist, you've got nobody but yourself to blame. Toch zo kleinzielig om mijn pijn te retourneren. En maar in het verleden leven, die verschrijver, in de werkelijkheid is dat niet waar, alleen op schrift, op zich, lafbek dat ik daar ben. De lafbek, die ik daar ben. Schluss damit. Life is very short, and there's no time for fussing and fighting, my friend.


6.4. 14 december 2015

"Daarmee moet je OPHOUDEN ! DAARMEE MOET JE OPHOUDEN !"
"Waarmee?"
"Zeggen dat ik me als slachtoffer gedraag over tim, JE WEET NIET HOE ERG HET WAS!"
"Maar dat heb ik helemaal niet gezegd of geschreven, ik zou niet durven, was daar niet bij, dat is jouw cirkelgedachtegang." En na haar geschreeuw met vertrokken mondje en gepijnigde grimas over haar eigen zieke gedachten dacht ik, dat is dubbelop slachtofferschap, ze is woedend dat ik haar niet voldoende als slachtoffer erken. En ik heb maximaal driemaal voorzichtig gezegd dat ze in het algemeen als slachtoffer over komt, maar zeker niet naar tim verwezen. Nou ja, als zij zo gaat schreeuwen, dan vond ze het blijkbaar niet prettig. Hoe vreselijk is dit. "Zielig ben ik, he," schreef ze daarna wel, dat dan weer wel, dat dan weer wel. Ik ben ook maar een mens en wat ik zeg ben ik zelf.

6.5. Fondation les amis de Barbara
Ce que j'ai vue chez barbara, an sich, c'est une belle femme qui me parait d'avoir 43 ans, qui a les emotions d'une fille malade de quinze ans et qui voudrait etre comme une dame de 65 ans dans l'age victorienne. Elle est 90% co-dependant et narciste dans ses relations. J'ai rencontre 20 femmes plus prochement et elle est le plus narciste, pour 60% narciste et pour 30% co-dependant, ou parfois, par example les neuf premiers mois, 60% codependant et 30% narciste.


6.6. Het onderstaande is ten dele van toepassing op barbara op zich eigen lijk van de griend. Hierdoor, naast mijn verbazingwekkende taalvaardigheid en mijn verbluffende inzicht en charme, hoopte ik eindelijk wel een relatie met haar te krijgen. Begrijp ik nog steeds niet waarom dat nou niet lukte, so, who is the fucking autistic :


6.7. Codependent

De sensitieve of geremde narcist gaat gebukt onder een minderwaardigheidscomplex en kan daardoor geen kritiek verdragen. Om dit te vermijden letten ze voortdurend op anderen.

Door zichzelf constant met anderen te vergelijken, hebben ze steeds het gevoel te kort te schieten wat vervolgens gecompenseerd wordt met carrière maken en prestatiedwang. Omdat zij altijd "de beste" willen zijn, kunnen ze niet blij zijn voor een ander. Jaloezie en afgunst zijn de meest voorkomende emoties. Dankbaarheid tonen ze nooit, hooguit schaamte wanneer ze niet voldoen. Hun leven draait om hoe de buitenwereld hen ziet, in bezit, doen en laten en uiterlijk.

Relaties met andere mensen

Mensen met narcisme kunnen zichzelf vaak charmant en interessant presenteren, de eerste indruk is bijna altijd goed. Voor hun zelfwaarde zijn ze volledig afhankelijk van de bevestiging en waardering van een eventuele partner of een ander maar de gevoelens van die ander laat hen koud. Na een tijdje begint hun berekenende en koude houding op te vallen en wordt duidelijk dat alles alleen maar om henzelf draait. Ze eisen een voorkeursbehandeling en wanneer ze hun zin niet krijgen, voelen ze zich beledigd. Ze zien nooit iets verkeerds in hun eigen gedrag, de schuld ligt bij een ander. Die ander wordt sowieso gezien als gebruiksvoorwerp, iemand met narcisme heeft geen interesse in een ander en mist empathie. Bij een eerste kennismaking kan iemand met narcisme geïnteresseerd doen maar dit is schijn, een middel om het doel te bereiken.

Relatie met een partner

Iemand met narcisme kan heel goed, gedurende korte tijd (9 maanden ?!, niet de volle 100% sensitief narcist, ook codependent, nietwaar), de aandacht op de ander richten. Zeker wanneer zij voelen dat dit nodig is om bewonderd te blijven worden. Ze zijn intuïtief. Zodra de partner echter de eigen wensen en behoeften openbaart, beginnen de problemen en worden de relaties vaak beëindigd. Op afwijzing en/of kritiek wordt vaak woedend gereageerd. 





8. De nachtegalen

Ik heb van 't leven vrijwel niets verwacht,
't Geluk is nu eenmaal niet te achterhalen.
Wat geeft het? - In de koude voorjaarsnacht
Zingen de onsterfelijke nachtegalen.


J.C. Bloem (1887-1966)

Onsterfelijke ?


8.1. Als ambtenaar op twitter. Wat levert het op ? NIETS
Als ambtenaar op barbara. Wat levert het op ? NIETS
Als barbara op zich. Wat levert het eigen lijk op ? niets



8.2. Daniel Arends, havo, kort, erg geestig, schateren voor mij:


https://www.youtube.com/watch?v=EYVAdC_X5_g






8.3. Cake by the ocean, ook om vrolijk van te worden:


https://www.youtube.com/watch?v=vWaRiD5ym74


8.4. Tuesday burak yeter feat danelle:


https://www.youtube.com/watch?v=Y1_VsyLAGuk


8.5. Only love can break your heart (Neil young), liever die van Coco sumner, maar die is verwijderd, is weer teruggeplaatst :


https://m.youtube.com/watch?v=vZAajrxvDs4


https://www.youtube.com/watch?v=-4yweON2N74



9. Onvoorwaardelijke liefde


Wederom theoretisch, ik ken geen stel met onvoorwaardelijke liefde (de eerste zes tot tien maanden van een relatie soms het gevoel van onvoorwaardelijke liefde), ook van internet gehaald, het biedt mij inzicht:

Liefde is een gevoel. En een gevoel is iets dat je voelt. Liefde voor iemand is dus iets dat je voelt. Een gevoel kun je hebben. Maar een gevoel kun je niet weggeven. Ik kan mijn gevoel niet aan jou overhandigen. Liefde kan daarmee noch gegeven, noch gekregen worden. Liefde voor een ander kan alleen gevoeld worden. En dat gevoel kun je aan de ander laten zien.

In de meeste gevallen zal het laten zien van dat gevoel door de ander worden gewaardeerd. Maar dat betekent nog niet dat je daarmee liefde aan die ander geeft. Er valt niks te geven (er valt alleen iets te voelen), en er valt dus ook niks te rantsoeneren of te ontzeggen. Of te krijgen/ontberen. Als een ander laat zien dat hij van je houdt, dan geeft hij je niks. Hij laat alleen zijn gevoel zien. Je krijgt dan niks, maar je neemt waar dat de ander van je houdt en dat is een fijn gevoel.

Dat we dit op prijs stellen, betekent nog niet dat we het kunnen afdwingen. We kunnen een gevoel niet gebruiken als handelswaar. We kunnen niet zeggen: als jij je naar mijn voorkeur gedraagt, dan krijg jij mijn gevoel van liefde voor jou. Er valt niets te krijgen. En omdat er niets te krijgen valt, valt er ook niets te geven. Geven of krijgen van liefde is dus een illusie. Een illusie die gebruikt wordt om gedrag af te dwingen. Voorwaarden stellen aan liefde is dus onmogelijk. Voorwaardelijke liefde is namelijk helemaal geen liefde. Voorwaardelijke liefde is chantage op basis van een illusie.
Liefde kan niet anders zijn dan onvoorwaardelijk. Zodra er voorwaarden aan gesteld worden, is er geen sprake meer van liefde, maar van minachting. En minachting is simpelweg geen liefde.
Bij het stellen van voorwaarden aan liefde gaan we er vanuit dat de ander onze liefde nodig heeft. En dat wij, door die liefde te rantsoeneren (voorwaardelijk te maken), gebruik kunnen maken van die behoeftigheid om daarmee gedrag van die ander te kunnen afdwingen. Voorwaardelijk van iemand houden betekent dat je jezelf superieur vindt aan die ander. Voorwaardelijke liefde betekent dat de ander jouw liefde meer nodig heeft dan andersom. Voorwaardelijke liefde is daarmee gebaseerd op minachting.

Exclusieve liefde, liefde voor maar één persoon, is daarmee ook een illusie. De gedachte dat je alleen liefde kunt (en mag) voelen voor degene met wie je op de een of andere manier een afspraak gemaakt hebt, is natuurlijk ook gewoon een voorwaardelijkheid. Het is een soort culturele afspraak. Een culturele voorwaarde. Niets of niemand kan bepalen wat je voelt, en dus kun je ook zonder een afspraak te maken, of zonder voortdurend samen te zijn, van iedereen houden van wie je houdt. Zo kun je ook prima van een ander houden als die ander er geen blijk van geeft van jou te houden. Liefde is immers geen handelswaar. En op babara na leven we niet in het victoriaanse tijdperk.


 Attachment is the very opposite of love. Love says, “I want you to be happy.”Attachment says, “I want you to make me happy”.


 
In true love you attain freedom



9.1. Liefde en vrijheid
Liefde is gekoppeld aan vrijheid. Iemand die werkelijk van je houdt zal je altijd alle vrijheid verlenen. Dat kan niet anders omdat het beperken van vrijheid een voorwaardelijkheid is, en voorwaardelijkheid en liefde zijn tegengesteld aan elkaar. Ze kunnen niet tegelijkertijd en samen bestaan. Mensen die werkelijk van je houden hebben dus geen andere keuze dan je alle vrijheid te verlenen, net zoals jij geen andere keuze hebt dan vrijheid te verlenen aan degenen van wie jij werkelijk houdt. Liefde is nou eenmaal onvoorwaardelijk, en onvoorwaardelijk betekent zonder voorwaarden.
Ken geen stel of relatie met onvoorwaardelijke liefde, de eerste maanden soms die illusie.
9.2. De mate van vrijheid die iemand je gunt is dus onverbrekelijk verbonden aan de mate van liefde die hij/zij voor je voelt. Als iemand zegt: ‘ik hou van jou’, en hij probeert je vervolgens voorwaarden op te leggen (en dus je vrijheid te beperken) dan sprak hij niet de waarheid. Dit eenvoudige principe geldt voor alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan. Zowel dus tussen twee mensen als in een collectief. Een regering bijvoorbeeld die beweert dat ze handelt uit liefde voor volk en vaderland, en vervolgens voorwaarden en onvrijheden oplegt aan dat volk, zo’n regering spreekt niet de waarheid.


10. David Sylvian, Ruychi Sakomoto: forbidden colours


https://www.youtube.com/watch?v=x1YkHJJi-tc


“I'll go walking in circles
While doubting the very ground beneath me
Trying to show unquestioning faith in everything”


10.1. Antony, crazy in love:


https://m.youtube.com/watch?v=JMX2rpvAg88



10.2. Daniel Arends, beroofd:


https://www.youtube.com/watch?v=PMeQQFWYhFk&app=desktop







11. Victoriaans tijdperk 1837-1901

Onder Victoria was Groot-Brittannië de toonaangevende natie op de wereld en het Britse Rijk een wereldrijk. Hoe men in Groot-Brittannië over de zaken dacht, werd over nagenoeg de gehele wereld van belang geacht.

In de Victoriaanse tijd was men zeer preuts. Niet voor niets staat de Victoriaanse tijd bekend als 'de eeuw van de kuisheid'.

De Victoriaanse tijd was ook de periode van de industriële revolutie, het kolonialisme, imperialisme en sociale ongelijkheid, vooral tussen mannen en vrouwen. De stromingen van de romantiek, het communisme en het anarchisme ontstonden.

Elementen van de Victoriaanse levenshouding zijn: conservatisme, zelfvoldaanheid, strenge fatsoensnormen, nuchterheid en humorloosheid. De gegoede burger gaf de toon aan; vroomheid en ingetogenheid waren de deugden die een ieder moest beoefenen; uitingen van seksualiteit en erotiek waren in het openbare leven taboe. Typerend is ook dat het verschijnsel van de zogenaamde dubbele moraal op seksueel gebied (volstrekt verschillende normen voor man en vrouw) hoogtij vierde. Voor vrouwen was 'kuisheid' het belangrijkste ideaal. Voor mannen was het getolereerd, als ze dat maar niet al te publiekelijk verkondigden, om zich aan uitspattingen over te geven in de talloze informele bordelen die bijvoorbeeld Londen rijk was. De welvaart en zelfvoldaanheid van het burgerdom zijn weerspiegeld in de Victoriaanse stijl.

Over het algemeen was men overtuigd van de superioriteit van de westerse beschaving die de 'onbeschaafde' rest van de wereld moest 'redden van hun barbaarse gewoonten' en tot het christendom moest brengen (zie 'The white man's burden'). Een optimistisch vooruitgangsgeloof was de norm in Europa en Amerika.
Ruim een eeuw lang zijn de puriteinen van de Victoriaanse tijd in Groot-Brittannië verguisd: de vrouwen wier seksuele beleving erop neer kwam dat je 'op je rug ging liggen en aan Engeland dacht'.




12. Als ik zo eens aan het schoonmaken ben, of de aardappeltjes afgiet, dan denk ik AMMEHOELA. Of in soortgelijke omstandigheden mijn leven overpeins dan denk ik AMMEHOELA. Dat werkt op termijn vervelend, dat de hele tijd opeens AMMEHOELA als centrale kerngedachte verschijnt. Ben ik dan echt zo dom, dat ik dat woordje AMMEHOELA niet eens uit mijn gedachten verbannen kan ? Blijkbaar. En dat ik helemaal geen vernieuwende of andere ideeën heb, maar me beperk tot dat AMMEHOELA.



13. Eventjes
AAF BRANDT CORSTIUS
'Elk platform, elk mediaplatform of elke andere YouTuber of wat dan ook zal er wel wat over te zeggen hebben', zei Enzo Knol, onze beroemdste YouTuber, toen hij vrijdag met zijn vriendin Dee in het filmpje 'Het is voorbij' aankondigde dat ze het hadden uitgemaakt. Omdat ik ook een platform ben, of in elk geval een wat dan ook, hier mijn duiding.

Je wist al voor het kijken dat 'Het is voorbij' een dramatische wending in het bestaan van Enzo zou aankondigen, want de titel was niet in capslock. Zijn dagelijkse bezigheden - minecraften, dingen met heliumballonnen doen, van springkussens in zwembaden springen en dat filmen - krijgen altijd titels als DAT IK DIT HEB GEDAAN!!! of: DEZE MINIGAME IS GEWELDIG!
Zo niet 'Het is voorbij'. 'Het is voorbij' was serieuze kost. Maar, laten we wel wezen, het was ook entertainment. Twee huilende YouTubers, 2,7 miljoen kijkers, een doos tissues en teksten als: 'Soms dan kom je op een punt en dan kun je elkaar niet meer geven wat je nodig hebt of zoiets' - ja, dat is gewoon vermaak. Ik voel me niet bezwaard om dat te zeggen, want Enzo zelf neemt zijn verdriet ook niet zo zwaar op. Hij kondigde in het filmpje aan dat zijn fans niet bang hoeven te zijn dat hij stopt met video's plaatsen, en sinds 'Het is voorbij' van vrijdag zijn we alweer getrakteerd op vijf nieuwe, niet-relatiegerelateerde filmpjes met titels als 'ACHTEROVER VAN MIJN STOEL GEVALLEN!'
Als YouTubekijker annex platform meende ik te kunnen zien dat de beslissing om het uit te maken ook meer bij Enzo dan bij Dee lag. Zij bouwde nogal wat reserves in het hele statement in, meestal door slinks gebruik van het woord 'eventjes'. 'Nu is het gewoon eventjes op.' 'Bij ons is het gewoon eventjes op. Het is gewoon even klaar.'

Hier spreekt de vrouw, spreekt een andere vrouw uit ervaring, die een uitgemaakte relatie middels semantische trucs probeert om te draaien in een time-out.
Ook was Dees neus veel roder dan die van Enzo, zij huilde, hij amper, en toen ze hoopvol zei: 'We waren niet alleen vriendje en vriendinnetje maar ook gewoon beste vrienden, maar ik denk niet dat dat zomaar voorbij is', staarde Enzo alleen maar blanco onder de klep van zijn pet door.
Ook was Enzo, tijdens deze meest dramatische vlog uit zijn YouTubecarrière, regelmatig afgeleid door voorbijkomende sirenes of geluidjes uit de keuken, en zei hij op een gegeven moment zelfs tussen al Dees gehuil en gehannes met zakdoeken door: 'Ik moet een beetje wennen aan de nieuwe keuken, want die maakt nog wat geluiden. De ene keer de koelkast, de andere keer de vaatwasser.' Vervelende petdragende man! Richt je op je huilende ex en niet op de geluidjes uit je gesponsorde vaatwasser! Ik raad Dee aan om in momenten van gemis die twee zinnetjes terug te kijken op YouTube.

14.‘Weg met de prestatiemaatschappij’, was daarin de gemene deler. Zinvol werk en interne motivatie voor iedereen.
There is no evil system.” Het zijn de woorden van Don Draper, de gevierde New Yorkse reclameman uit de serie Mad Men. Aflevering acht, hij is net uitgefoeterd door een hippie, die hem toebeet dat híj als reclamemaker de Grote Leugen fabriceert, hebzucht creëert. „Sorry dat ik je dit moet vertellen, man”, antwoordt Don Draper. „Er is geen grote leugen. Geen ‘wicked us’, geen ‘innocent them’.”
Braaf draaien we mee in een systeem dat ons de grootste welvaart in de geschiedenis van de planeet heeft gegeven. Maar om je werk goed te doen hoef je niet je ziel en zaligheid je kantoor of co-workingspace mee in te slepen. Zelfontplooiing op de werkvloer werkt averechts zodra je niet elke dag het gevoel hebt dat je weer een stukje van je menselijke kapitaal ontgonnen hebt.
In een tijd waarin zelfs winkelpersoneel wordt aangesproken als succesproject is gewoon je werk doen misschien wel de grootste vorm van rebellie.
Schreeuw dat carrièretaaltje terug in z’n hok. Geef het de plaats in je leven die het toekomt, en niet meer. Niks mis met een negen-tot-vijf-mentaliteit. Maar verspil je tijd niet met zinloos moddergooien naar ‘de economie’ of ‘het systeem’.
Dat is het verbaal afkopen van werkelijke bezinning. Omarm de markt. Maar laat de markt jou niet in al je emotionele hebben en houden omarmen.  

No comments: