Thursday, March 13, 2008

Polarisatie Hero

"Meneer Cohen, u bent de slechtste burgemeester van Amsterdam !"
"Maar meneer, het doet mij een genoegen om dat te horen van de beste volksvertegenwoordiger die Nederland rijk is !", aldus Cohen.
"Ik wil daar graag nog aan toevoegen dat u de zwakste en slapste burgemeester bent en dat u in Israƫl voor een landverrader uitgemaakt zou worden !", zei brinkman.
"Ja, hoort u eens hier, u heeft uw naam wel mee, hero, u bent een ware held. Dat u dit soort dingen durft en kan zeggen, daar mag u terecht trots op zijn. Uw helden-dom zal nog jaren bejubeld worden, ook door het volk. Ik ben trots op u ! Dat Nederland zulke verlichte en knappe denkers voortbrengt; dankzij u, wilders en verdonk ben ik zeer trots op Nederland. U zult het nog ver schoppen."

Onprettig dat omhooggevallen gefrustreerde politiemannetjes uit almelo en ander tuig in de tweede kamer bivakkeert en het als opdracht ziet om haat te zaaien en op de persoon te spelen. Het als opdracht zien om mensen een slecht en rot gevoel te geven over andere mensen, nederland, de mensheid. Zaai verdeeldheid en heers.

Er spreekt zoveel haat uit.

En dat ik daar weer aandacht aan geef; is dat niet het enige doel van politici: (negatieve) aandacht vragen en krijgen ? Volgens mij ging het bij den uyl om positieve aandacht, zeker de jongeren hielp hij altijd en hij was vriendelijk en aardig, gedreven en idealistisch.

Melkert had zelfs voor een basisschoolklas de charme van een ijspegel; onbegrijpelijk dat daar nooit door een bestuur of andere lieden van de pvda ingegrepen is. Maar ik verbaas me er ook over dat bij mijn weten Wouter Bos de enige is die de ministers uitkiest, misschien wat adviezen links en recht, maar hij bepaalt solo wie de bewindlieden worden. Verschrijver verbaast zich.

Ook de autoritaire organisatie van de politie en het leger staan me tegen, de hierarchie, het bevel is bevel, de doofpotcultuur, het niet tegen kritiek kunnen, kritiek of tegenspraak niet willen en kunnen horen en niet dulden; ik begrijp maar al te goed dat daar de hero brinkmannetjes en de fred teeventjes uit voort komen. Een organisatie van mannen met snorren, stekelhaar en platte achterhoofden. Of zo'n wezelgezicht als Jack de Vries bij het leger. Maar veralgemeniseer niet ! Ik ken vier prachtmensen die bij de politie werken en je hebt er zelf ooit ook gesolliciteerd om rechercheur te worden. Frustratie om de afwijzing...

In mindere mate krijg je ook zo'n onsmakelijk gevoel van Jort Kelder en de stoute tieten van Heleen.

Niet voor niets moet Wilders in een bunker leven. Waarom betaalt de belastingbetaler 10.000 EUR per maand voor een appartement met beveiliging voor Balkenende in Den Haag ? Willen zijn vrouw en kind hem niet meer zien ? Waarom rijdt hij in een zwaar gepantserde BMW door het leven ? Ook een premier moet gewoon op zijn fiets kunnen stappen, anders steekt die samenleving niet goed in elkaar.  

En misschien raakt de verwildering me omdat ik dat ook in me heb, verbitterd alles en iedereen afkraken.

Moeten politiemensen beter betaald worden voordat er nog meer van dit soort verzuurde verbitterde zwartgallige types in de tweede kamer komen ? Eerst leraren en verpleegkundigen beter betalen ! Hero Brinkman doet me ook denken aan de periode 1920-1943, als ik de serie van Geert Mak zie, die verbitterde Duitser van berliner alexanderplatz.

Zelfs de smurfen zijn weer terug, maar dat is positief, ondanks de grote smurf en die ene smurfin, bedacht door gargamel om de smurfen gevangen te nemen. Opmerkelijk is dat bij Marten Toonder voornamelijk mannen een rol speelden, vrouwen doen niet echt mee, een bijrolletje voor juffrouw Doddel, hoewel panda en tom poes sexe-neutraal zijn. 30 jaar geleden hoorde ik nog iemand zeggen "moest ik door die scheiding weer telkens tanken bij de bp om de smurfen te verzamelen". Toen latex, nu hard plastic bij de AH. 7 miljoen smurfen voor Anders Moberg ! Naast de reeds ontvangen 23 miljoen smurfen sinds 2003 !? Versmurf !

Ik ben niet meer somber of negatief te krijgen; ik heb me voorgenomen redelijk gelukkig te zijn en daar werk ik net zo redelijk hard aan. Je kunt ook de tv uitlaten en je concentreren op cijfers, leve de abstractie daarvan. Je leven als spelen zien, wat je ook als kind het liefste deed.

Minister of dienaar Van der Hoeven blijft maar zeuren om een audi A8. En ze werkt hard, maar waarom is die audi a8 zo belangrijk ? Ben je dan een snob ? Misplaatste ijdelheid ? Want ze kan kiezen uit drie prachtige auto's.
Karien van Gennip die het bij haar afscheid alleen maar over zichzelf en haar prestaties heeft; zo word je gekozen tot "young leader of the year". Het zijn niet de prettigste mensen in Den Haag, althans rond de tweede kamer, met enige positieve uitzonderingen.

Verschrijver verzint niets. Verschrijver overschrijft, pardon, overdrijft niets.

1 comment:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.