Thursday, March 20, 2008

Drukwerk

Jaag me niet op. Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.




Al lijken veel, heel veel mensen op de vlucht tijdens hun werk.

Haastig en hijgerig naar de deadline schuifelen. Haast en snelheid als enige voorwaarde. Scoren. Een punt drukken. Druk druk druk. Drukwerk en poepen betekenen toch hetzelfde ? Bankbiljetten drukken, jongens. Drukwerk bij de FED.

Eens per week ga ik in duinoord, de haag, thai of pizza halen en dan zie ik een voortvluchtig dik varken, een knorrend zwijn uit zijn gestreepte pak bersten, of uit zijn smoking knallen. De eetlust vergaat me prompt als van baalen daar mijn pad kruist.

Festina lente, haast u langzaam, onthaasting. Rustig aan, dat breekt het lijntje niet. We hebben alle tijd van de wereld. Ook ik heb lang verondersteld dat haast en snelheid een belangrijke motor waren, al wist ik niet waarvoor. Nu niet meer. Werken zou idealiter spelen moet zijn, zoals je dat ook als kind deed. Sinds twee maanden zit ik weer goed. Een leidinggevende die me laat spelen. Maar dat haastige zit bij mijn weten in je genen, dat gaat er niet meer uit.





Van wikipedia over Einstein:

Albert Einstein werd in een joodse familie in Duitsland geboren. Einstein ontving in 1921 de Nobelprijs voor de Natuurkunde voor zijn werk aan het foto-elektrisch effect "en andere bijdragen aan de theoretische natuurkunde". In 1933, toen Adolf Hitler in Duitsland dictator werd, verhuisde hij naar de Verenigde Staten, waar hij later de Amerikaanse nationaliteit aannam en afstand deed van zijn Duitse nationaliteit (hij behield wel de Zwitserse). Albert Einstein werd geboren te Ulm, Duitsland. Zijn vader, Hermann Einstein, was onder meer beddenverkoper, maar later fabrikant van elektrotechnische apparatuur voor elektriciteitscentrales en straatverlichting. Einsteins ouders waren liberale joden en zodoende religieus tamelijk tolerant, maar Einstein kreeg in zijn jeugd toch elementair onderricht in de joodse religie.

Men zou verwachten dat alle Duitsers trots zouden zijn op zo'n beroemde geleerde binnen hun grenzen maar Einsteins pacifisme en joodse afkomst waren een doorn in het oog van Duitse nationalisten/antisemieten. Nadat hij wereldberoemd was geworden groeide deze antisemitische haat tegen hem, en er ontstond zelfs een georganiseerde campagne om zijn theorieën in diskrediet te brengen. Toen Adolf Hitler in 1933 aan de macht kwam bereikte de haatcampagne tegen Einstein nieuwe hoogten. Einstein was in de Verenigde Staten, waar hij een lezingencyclus verzorgde, toen Hitler officieel de macht in Duitsland overnam en Einstein besloot niet meer terug te keren naar Duitsland. Hij gaf zijn Duitse staatsburgerschap op en kreeg een permanente verblijfsvergunning voor de VS. Hij aanvaardde een betrekking aan het pas opgerichte Institute for Advanced Study in Princeton, New Jersey. Hij werd Amerikaans staatsburger in 1940, hoewel hij steeds het Zwitserse staatsburgerschap behield.

Dat is het: argumenten vanuit haat kloppen niet en zijn gebaseerd op abstracties en veralgemenisering. Daaraan herken je wilders, verdonk en anderen: haat zaaien, hele bevolkingsgroepen beschuldigen vanuit onvrede, wrok, verbittering en woede over jezelf en je eigen beperkingen.

En vervolgens vriendelijke vredesengelen, zoals Harry de Winter en Doekle Terpstra, beschuldigen van naieviteit en het maken van denkfouten. Die haat, wrok en woede vergiftigt de samenleving en zet mensen/jongeren tegen elkaar op. Hoe maak je duidelijk dat argumenten en leven gebaseerd op compassie, medemenselijkheid en samen op deze planeet zitten uiteindelijk beter zullen werken ? Valt dat duidelijk te maken ? Zie ook lucifer in het hooi van Gerrit Komrij: Rita de hork, op internet:

Rita de Hork

Vóór alles geldt de hoffelijkheid jegens de mensen die er anders over denken of die uit een andere wereld komen. Vóór alles geldt de wet dat vreemdelingen heilig zijn.
Katholieken, Turken, Limburgers, Koerden, niemand is bij voorbaat van de beschaafde wereld uitgesloten.
De politiek lapt die wet nu op grote schaal aan zijn laars.
Het meest verontrustende is dat ook de linkse en traditioneel liberale partijen op dit punt volkomen de kluts kwijt zijn.
Als losgeslagen beesten.
Wat de leiders van de PvdA en de VVD tot hun kiezers en hun achterban (die niet altijd samenvallen) zouden moeten zeggen is: Godverdomme, laat het uit je stomme kop jullie stomme poten uit te steken naar vreemdelingen, hetzij hier op doorreis, hetzij bij ons herberg en beschutting zoekend.
Wij, burgers, zouden de politici heel wat minder onderdanig moeten toespreken en het beest bij zijn naam moeten noemen. Verdonk, zouden we behoren te zeggen, jij hork, jij trapt op eeuwige mensenwetten. Evenveel gevoel zit er in je horkerig lijf dan bloed in een rotsklomp.


We zeggen het niet. We hebben het behoorlijk gedefinieerde fatsoen opzij gezet en er het vage begrip voor teruggekregen.
Het woord fatsoen alleen al. Drijf er de spot mee en je krijgt de handen op elkaar.
Het woord respect alleen al. Drijf er de spot mee en je krijgt de handen op elkaar.
Onhufterigheid, alleen zo’n woord hoor je af en toe nog.
Het geldt voor links en voor rechts en voor het midden. Als elementaire eigenschappen van de democratie geridiculiseerd moeten worden is het onderscheid tussen de politieke partijen opgeheven.
Dan kunnen we net zo goed ook het woord democratie vergeten en overstappen op de eenpartijenstaat.
Het grootste bewijs voor het einde van de democratie is wel dat er zoveel over democratie wordt gepraat. Geluld, geleuterd, gezeverd, mag ik wel zeggen.
Zwevers troef, en een definitie ho maar.


Met democratie als woord wordt niet de spot gedreven. Het woord danst op ieders lip. Er worden veel, heel veel monologen gewijd aan de toestand van de democratie. Alleen al daarom zou je nattigheid moeten voelen.
Zoveel mooie en brave woorden wijd je alleen aan een overledene.



Geplaatst door Gerrit Komrij op 23:20

Halverwege de jaren negentig merkte ik, terug op bezoek in Amsterdam, dat er voor het eerst in tijden iets echt, iets serieus aan het veranderen was. Wie telkens na ruime tussenpozen terugkeert voelt zoiets, seismologisch en zo. Vóór circa 1995 was alles maar een beetje bij het oude gebleven, het sukkelde een decennium matjes verder. Maar ineens, binnen een jaar of wat, was het anders. Wat precies? Je wist het niet. De toon, de sfeer. Een oude huid werd afgestroopt, maar welk nieuw beest het oude beest aan het opvolgen was zag je nog niet duidelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat "11 september" niet uit de lucht is komen vallen. "11 september" was niet het omineuze keerpunt, de blikseminslag. Het was wel een katalysator. Het kon daarna ook prachtig het symbool worden voor alles wat al gaande was. "11 september" zorgde ervoor dat iedereen hardop ging praten over de sluimerende onrust, over de heimelijke gedaanteverwisseling, dat alle onuitgesprokenheden een naam kregen.

De toon was verhard en de verharding werd de nieuwe grondtoon.

Fluisterwoorden werden fiere houdingen en de fiere houdingen werden instituten. Plotseling, oprijzend, als een onontkoombare dondergod tegen de hemel stond-ie daar dan, de vader van alle gedachten: de tegenstelling tussen hullie en ons.
Hullie daar en ons hier.
'Hullie' moest daarna nodig worden vormgegeven. Hullie kwam tot stand in alle mengvormen van fundamentalisme, terrorisme, mohammedanisme, hoofddoekjes, lieverkoekjes. Er wordt nog altijd druk aan gewerkt.
'Ons' hield op een taboewoord te zijn. Maar wie is ons? Daar werd en wordt al even voortvarend aan gewerkt. Vaderland, identiteit, canon, een zuiver ras, waterpas.


Hullie en ons, het blijft bedenkelijk, daar hoef je de geschiedenis niet bij te halen. Deftige heren zouden zich niet moeten lenen voor een bijdrage aan zo'n ontplofbare constructie. Terug naar jullie cognacglas en vingerkom!

Geplaatst door Gerrit Komrij op 16:38

Leve de nieuwe wereld. Er lopen nu straatjongeren rond die bijna aliens zijn, mutanten. We staan – sommigen met één voet, anderen met twee - in een maatschappij met een volstrekt ander geheugen, met andere associaties en met een andere reactiesnelheid. We ademen in een omgeving die door elkaar is geschud en een nieuwe chemische samenstelling heeft gekregen. En daar zetten we dan ineens een kabinet op uit de jaren vijftig. Van de kabinetten Kok tot Balkenende-nu. Een kabinet dat zelf een probleem vormt.
De heren Donner en Hirsch Ballin, met hun regenjas en wandelstok, twee heren uit de Muppet Show, fietsen rond tussen de botsauto’s op de kermis.
Als de heren Hinderickx en Winderickx zijn ze, uit het bekende gedicht van Paul van Ostaijen, heren die op een hellende straat de hoed voor elkaar afnemen, en denken dat de straat alleen maar een beetje meer helt dan vroeger, tegenwoordig. Wat ze niet zien is dat hun winkelstraatje inmiddels een helse veertienbaansweg is geworden met landmijnen en weerhaken.
De hersencellen van onze landelijke bestuurders en de hersencellen van de Mohammed Boyeri’s hebben evenveel met elkaar te maken als een blik pastelverf met een blik zoutzuur.
Maatregelen van moed en verbeelding zouden nodig zijn, zou je denken – andere maatregelen dan de traditionele, maatregelen die enige verwantschap vertonen met... nadenken, ideeën en elasticiteit. Stel je bij dit eisenpakket de huidige ministers voor en je schiet al in de lach.
De schroef en de schroefdraad passen niet langer op elkaar.
Het deksel van het antwoord past niet langer op het potje van de vraag.


Het jezelf/de overheid/ministerspost superieur wanen, dat is onder andere het gevaar van wilders, verdonk en andere gevangenen. Het gebrek aan humor/relativeringsvermogen.

Maar hoe je op een goede elastische manier omgaat met echte overlast, verharding, agressie. Non lo so. Weet ik veel ?

Wouter Bos wilde eerst van de JSF af. Vervolgens krijgt hij terecht te horen dat contractbreuk aan nederlandse bedrijven veel geld gaat kosten. Wat doe je dan ? Kiezen voor het geld en de nederlandse bedrijven of kiezen voor een oorlogsmachine waarvan je dan maar hoopt dat hij nooit gebruikt zal gaan worden. Geef een aap een stok en hij (zij ?) slaat ermee. Wouter Bos gelast een onderzoek. Moeilijk vak, politicus. Zeker als er voor jou figuren als Mat Herben even wat hebben kunnen zeggen en contracten hebben gesloten.

Trivia

Einstein had een IQ van 170+

Einstein hield niet van sokken en had buitenshuis alleen schoenen of sandalen aan zijn blote voeten. Binnen liep hij vaak blootsvoets. Quote: "When I was young I found out that the big toe always ends up making a hole in a sock. So I stopped wearing socks."

Einsteins vioolspel was zeer middelmatig.

Einstein was zeer snel verliefd en kon daar naar eigen zeggen weinig tegen doen. Naar verluidt zou hij een paar dagen na zijn huwelijk met Elsa Einstein al verliefd zijn geworden op zijn nieuwe secretaresse.

Einstein hield absoluut niet van sciencefiction.

Einstein was ook bekend als Esperantist. Hij zei: "voor de internationale communicatie is het internationaal wederzijds begrip met behulp van de internationale taal niet alleen noodzakelijk, maar een vanzelfsprekende zaak. Esperanto is de beste oplossing van het idee van een internationale taal."

Einstein had maar één kleur pak, zodat hij 's morgens geen keuze hoefde te maken welk pak hij zou moeten dragen.

Einstein was bijna zijn hele leven atheïst. Een rabbijn vroeg hem eens naar zijn godsdienstige overtuiging. Hij antwoordde: ik voel me het meest verwant met de god van Spinoza maar heb niets met de 'persoonlijke God' van joden en christenen.

Einstein was een vegetariër.

Citaten

"Er zijn maar twee oneindige dingen, het heelal en de menselijke domheid; maar van het heelal is het niet zeker."
"Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal"
"Ik denk nooit aan de toekomst, die komt snel genoeg"
"Ik wil Gods gedachten kennen, al het andere zijn details"
"Het moeilijkste om in de wereld te begrijpen, is de inkomstenbelasting"
"Het geheim van creativiteit is het verbergen van je bronnen"
"Vrede kan niet met geweld worden bereikt, alleen met het begrijpen van elkaar"
"De zoektocht naar de waarheid is waardevoller dan het in het bezit zijn ervan"
"Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terechtkomen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek."
"Als de mens geen eind aan de oorlog maakt, maakt de oorlog uiteindelijk een eind aan de mens"
"Bidden verandert de wereld niet maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld."
"Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd."
"Voor zover wij nu weten."
"Ruimte en tijd zijn niet omstandigheden waarin wij leven, maar manieren waarop wij denken."
"Je kunt een probleem niet oplossen vanuit hetzelfde soort denken dat tot het probleem heeft geleid"
"Ik ben niet superslim, maar ik ben gewoon extreem nieuwsgierig"
"De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel"
"Het opstellen van een nieuwe theorie is niet hetzelfde als het slopen van een oude schuur om op die plaats een wolkenkrabber te bouwen. Het lijkt meer op het beklimmen van een berg, waarbij we nieuwe en weidse gezichten aanschouwen en waarbij we onverwachte verbindingen ontdekken tussen ons uitgangspunt en zijn rijke omgeving"
"Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoefte is het Boeddhisme"
"Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid"
"Fantasie is belangrijker dan kennis"
"Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste"
"Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind"
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom"
"De ontketende atoomkracht heeft alles veranderd, behalve onze manier van denken"

No comments: