Thursday, February 21, 2008

Burger-lijk

Kinder-lijk

Constantijntje, 't zalig kijntje,
Cherubijntje, van omhoog
De ijdelheden hier beneden
Uitlacht met een lodderoog
Moeder, zeit hij, waarom schreit gij,
Waarom greit gij op mijn lijk?
Boven leef ik, boven zweef ik,
Engeltje van 't hemelrijk
En ik blink er, en ik drink er
'tGeen de schinker alles goeds,
Schenkt de zielen, die daar knielen,
Dertel van veel overvloeds
Leer dan reizen met gepeizen
Naar paleizen, uit het slik
Dezer werrelt, die zo dwerrelt
Eeuwig gaat voor ogenblik


Het Pensioenfonds, Algemeen Burgerlijk


Constant wijntjes, samenzijntjes,
Rookgordijntjes nooit omhoog,
Plannen smedend, aanbestedend,
Handig met de elleboog:
Broeders zijt gij, dus gedijt gij,
Kwaliteitsvrij, in het slijk
Geen gezanik, denkend aan 'ik',
Eigenbaat maakt vindingrijk
Luie stinkers, nooit uitblinkers -
Bij de pinken, roets-roets-roets,
Om serviel en zwaar te knielen
Voor de God Onroerend Goeds
Smeergeld, reizen, vette spijzen,
Sekspaleizen, vaste prik
Dezer werreld die carrierelt
Maar die thuishoort in de lik


Gerrit Komrij

No comments: