Tuesday, September 4, 2007

Het beste ziekenhuis bestaat niet !

De beste universiteit bestaat niet. Je hebt goede studenten, goede doktoren en je hebt mindere studenten en mindere doktoren. Goede hoogleraren en slechte. Onder professoren.


Megalomane gekken, blaaskaken, hoogleraren en praatjesmakers zijn er genoeg, misschien teveel.

Manifest "ik"

Ik neem me voor geen navelstaarderige, jankerige, kreupel geschreven manifesten te schrijven. Ik ben een zelfstandig denkend en zelfverzekerd mens. Ik lach om mezelf en plagerijtjes of pesterijtjes.
Ook waak ik ervoor geen geld- en machtsbeluste blaaskaak en/of praatjesmaakster te worden. Ik ben een sterke persoonlijkheid, beminnelijk en vriendelijk en mijn "beeld, naar buiten toe" interesseert me niet zoveel. Ik ga van mijzelf uit, van mijn eigen kracht. Er zit genoeg in. Ik zal ook daarom nooit een schaamlip-, piemel-, ballen- of borstencorrectie overwegen. Ik onderteken niet gauw iets, want ik heb vertrouwen in mezelf en een beetje in de medemens, 80% is ok. Een dokter die 8000 dollar vraagt om mijn schaamlippen te branden, daar lach ik om en daar walg ik van.
Maar ik sta ook heeel ambivalent tegenover die reportage "beperkt houdbaar"; er zijn toch wel veel medemensen die naar een vies geldbelust hanig doktertje stappen om zich te laten mutileren of te laten vernederen. Bah, zelfkastijding en psychobabble. Ga van jezelf uit, wees niet afhankelijk van de buitenwereld en een vrolijke groet ! Toktoktok.




Academie moet wereldwijd concurreren: Kletspraat universalis

Door onze redacteuren Japke-d. Bouma Derk Walters
Rotterdam, 3 sept.

De Nederlandse universiteiten zetten zich schrap voor de concurrentie met opkomende kennislanden als China en India, bleek vandaag bij de opening van het academisch jaar.

- Concurrerend doceren

Het verre buitenland is een steeds sterkere bedreiging voor Nederlandse universiteiten, maar tegelijk is het een bron van goede studenten en excellente onderzoekers.

Dat was vandaag de dubbele boodschap bij de openingen van het academisch jaar op de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de universiteiten van Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, Delft, Nijmegen, Leiden, Utrecht en Groningen.

De universiteiten moeten ook nog eens meer met elkaar gaan concurreren om het onderzoeksgeld, zei minister Plasterk (Onderwijs, PvdA) vanmiddag bij de opening in Utrecht. Onlangs werd al bekend dat hij honderd miljoen euro weghaalt uit de basisfinanciering van universiteiten. Promovendi moeten voortaan zelf concurreren om dat geld. Hiërarchie in de verdeling van geld heeft van Europa „een wetenschappelijk ontwikkelingsland gemaakt”, zei Plasterk.

Deze week beginnen zo’n 35.000 studenten aan een wetenschappelijke opleiding. In totaal bevolken ongeveer 205.000 studenten de universiteiten.

Het schrikbeeld van de opkomende economieën werd het duidelijkst geschetst door voorzitter Jo Ritzen van het college van bestuur van de Universiteit Maastricht. In een rede die hij samen met hoogleraar demografie Jan Latten had gemaakt, schetste hij „dramatische wereldwijde verschuivingen in het hoger onderwijs als gevolg van de demografische ontwikkelingen”. Ritzen waarschuwde voor een verschuiving van de kennisintensieve sector van de westerse wereld naar de ontwikkelingslanden.

Niet iedereen is bang voor het buitenland. Een aantal universiteiten kondigde aan meer talent uit het buitenland te willen halen. Oud-minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA), nu minister van Economische Zaken, sprak aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zelfs de wens uit dat 10 procent van de studenten uit het buitenland moet gaan komen.

Minister Plasterk had het in zijn rede ook over de kwaliteit van het bacheloronderwijs. Om dat te verbeteren wil Plasterk dat juist in het eerste studiejaar hoogleraren van internationale naam en faam voor de collegezaal staan.

Eerder dit jaar bleek uit de WO-monitor van de vereniging van universiteiten VSNU dat er een zesjescultuur heerst. „Te veel studenten lijken hun studie als een deeltijdopleiding te beschouwen”, zei voorzitter Yvonne van Rooy van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht.

De universiteiten willen er graag wat aan doen. Voorzitter Jan Willem Oosterwijk van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam zei dat het hoger onderwijs „een flinke scheut rivaliteit” kan gebruiken. De Technische Universiteit Eindhoven wil een hechte gemeenschap voor studenten creëren, maar „studenten met een negatief advies zullen niet meer in aanmerking komen voor onze intensieve begeleiding.”

Minister Van der Hoeven steunt de concurrentiegedachte. „Laat Nederlandse studenten maar concurreren met buitenlandse studenten om opleidingsplaatsen voor de allerslimsten en meest gemotiveerden. Dat is ook goed voor de moraal.”

Rector magnificus Frans Zwarts van de Rijksuniversiteit Groningen vindt dat universiteiten zich niet alleen moeten concentreren op de selectie van talent, omdat het bacheloronderwijs anders misschien wordt verwaarloosd. Rector magnificus Frank van der Duyn Schouten van de Universiteit van Tilburg, die zijn rede pas volgende week uitspreekt, wil juist meer aandacht voor tophoogleraren.

Er moet ook aandacht blijven voor minder goede studenten, vinden de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit. Ze bieden taalcursussen, bijspijkertrajecten en begeleiding aan niet-functionerende studenten – om die binnenboord te houden. De concurrentie kan beginnen.

No comments: