Sunday, December 23, 2007

Goede kerst, beter 2008 en het beste !

'Leg friet eerst in zout water'
Uitgegeven: 10 mei 2007 10:22

GENT - Mensen die thuis patat bakken, kunnen de rauwe frietjes beter eerst tien minuten in heet zout water leggen met een scheutje azijn en dan afdrogen. Dat vermindert de kankerverwekkende stoffen acrylamiden met ongeveer 60 procent.
De Belgische bio-ingenieur Frédéric Mestdagh is gepromoveerd op deze techniek bij de Universiteit van Gent. Zijn vinding is een alternatief voor technieken die de smaak aantasten.
"Het zat me als frietliefhebber hoog dat ons nationaal product aan kwaliteit dreigde te moeten inboeten", zei Mestdagh donderdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. "Ik hoop dat mijn techniek de industrie een uitweg biedt".
De frietexpert adviseert ook de patat niet lang in de frituurpan te laten sudderen. "Hoe bruiner de frieten, hoe meer kankerverwekknde acrylamiden".




Raar dat ik belangstelling heb voor gezonde voeding, van groene thee tot en met fruit en groente. Vanwege de kinderen ? Nee, altijd al gehad, in ieder geval sinds 1984.



Van www.ivanwolffers.nl :

Thuis gekomen lees ik dat tweemaal per week bloemkool eten de kans op agressieve prostaatkanker verkleint. Dat staat in het Journal of the National Cander Institute. Ik ben vroeger een lastige eter geweest, hield de lippen stijf op elkaar en liet me nooit verleiden iets anders dan opgebakken aardappelen, sperziebonen of appelmoes te eten. Krijgt mijn moeder op haar zevenentachtigste alsnog gelijk? Had ik de bloemkool die ze me voorzette moeten eten? In plaats daarvan sloot ik mijn mond. Mijn vader hield mijn armen vast. Mijn moeder probeerde de lepel bij me naar binnen te drukken.
In mijn leven had ik om veilig te zijn 6000 keer bloemkool moeten eten en het is misschien maar 10% daarvan geworden en dat alles pas ook nog na mijn twintigste, toen Marion de regie overnam. Ergens op een eiland in Thailand waar we een paar weken verbleven aten we elke dag haaienvlees met knoflook en bloemkool omdat er niets anders was: samen twintig keer. In Indiase restaurants bestel ik Aloo Gobi omdat het lekker is: bij elkaar vijftig keer. In de groentesoep omdat het er voor de kleur wel in moet zitten: honderdvijftig keer. De keren dat ik zelf zo'n grote witte kool bij de supermarkt uitkoos zijn ook te tellen: hooguit tien keer per jaar, dus bij elkaar vierhonderd. Het is niet voldoende geweest om de prostaatkanker te voorkomen.
Het mag dan hormonaal zijn, maar er is ook iets met mijn karakter dat bij heeft gedragen aan de situatie waarin ik me nu bevind. Ik ben altijd koppig geweest en liet me niet gemakkelijk verleiden iets anders te doen dan ik in mijn hoofd had. Ook als mijn moeder een gulden op tafel legde, naast mijn bord, en zei dat ik die mocht hebben, opende ik mijn mond niet voor de lepel en bezweek niet. Instinctief besefte ik dat zodra ik toegaf, de strijd voor altijd verloren was. Voor iemand die een kwartje zakgeld per week kreeg, was een gulden erg veel geld. Het onderstreept ook dat mijn moeder zich werkelijk grote zorgen over mijn voeding en gezondheid moet hebben gemaakt.

No comments: