Thursday, April 16, 2015

DER BOMMELDING


Film turist gezien. Goed ! Leuk !



Las op 15 april weer zo’n interessante column van Frits Abrahams over Charles Bukowski (op mijn 24ste opeens vele boeken van hem gelezen en net zo opeens weer helemaal over).
 
Bukowski krijgt een baantje bij een kledingbedrijf. Hij moet er elke morgen voor naar Miami Beach in een bus die over een smalle wegstrook zonder vangrail langs het water rijdt:
 
'De buschauffeur leunde achterover en wij raasden over de smalle strook van cement, en alle mensen in de bus, 25 of soms 52 mensen vertrouwden hem, maar ik nooit. Aan beide kanten diep water en met 1 stommiteit vermoordt hij ons allemaal. Stel dat hij vanmorgen ruzie had met zijn vrouw ? Of kanker ? Of visioenen van god ? Slechte tanden en kiespijn ? Ik wist dat IK als ik reed de mogelijkheid of wenselijkheid zou overwegen om iedereen te verdrinken. En soms verandert een mogelijkheid in werkelijkheid. Tegenover elke jeanne d’arc zit een hitler. Maar geen enkele van deze buschauffeurs heeft ons ooit verzopen.'
 
Voor dinsdag 24 maart 2015, de dag waarop Andreas Lubitz zijn vliegtuig naar de hel stuurde leek het me kokketerie van een schrijver die wilde shockeren. Dit viel niet serieus te nemen. Nu denk ik daar anders over. Ik zie opeens het verband tussen deze macabere gedachte en de misantropie waarvan de boeken van Bukowski doordrenkt zijn. Het was geen toeval dat Celine zijn favoriete schrijver was. Deze passage bij Bukowski bewijst weer eens dat het onvoorstelbare niet bestaat; elke gedachte is eerder gedacht, elke daad eerder overwogen.
 

DAT IS DE VVD MENTALITIET ! THAT'S THE SPIRIT !

Een meisje dat keihard studeert ipv dat slappe langharige werkschuwe tuig van het maagdenhuis.

En dan daarna als arts in opleiding ook een 60-urige werkweek om verkeerde benen af te zetten of bij een ministerie VWS 60 urige werkweken maken en verblind door ambitie continu op schoot bij de minister willen zitten. Zo is maar 80% van de dames bij elk ministerie.

Toen ik 22 was en afgestudeerd in de rechten ("daar kom je ook wel weer overheen", zei een rustige aardige jongen meelevend), zei ik tegen mijn vader: "Ja, ik ben enorm ambitieus". Dat had ik mijn jongere broer horen zeggen en ik dacht laat ik hem maar napraten.
"Hoor je dat Lappie (labrador van mijn vader), hij is ambitieus, bijt hem maar flink in zijn billen!"

To have ambition was her ambition.

En wat worden mensen dom en maken ze stomme fouten als ze keihard werken en niet ontspannen en rustig zijn !

Werken, mormels, werken ! En nu vooruit, in search of excellence, het graf in.

Van die dingen, met vrindelijke groeten, dank voor die leuke columns! Cock Verschrijver!



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Born: August 16, 1920
Died: March 9, 1994
Find on Amazon: Charles Bukowski
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Biography
Nationality: American
Type: Author
Born: November 30, 1835
Died: April 21, 1910
 

No comments: