Thursday, August 19, 2010

Niet werken voor een fascistisch regime

Doen we niet
Werkweigering

Verhagen, klink, schippers, rutte, opstelten en wilders verheffen liegen tot principe. Daar hoeven behoorlijke ambtenaren of mensen niet aan mee te werken.

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Een volk dat voor de macht van geld zwicht, zal meer dan lijf en goed verleizen, dan dooft het licht.

Vergeet niet dat er "naren" in zit. Vergeet niet dat Nederland een ambtenarenbestuur had 1940-1945 en dat verhoudingsgewijs de meeste joden uit Nederland op transport zijn gezet (voor zover statistieken betrouwbaar kunnen zijn). Forget me not.

Zonde van je tijd. Maak je niet druk. (Zelf)haat ? (Zelf)moord ? 




Humo in collaboratie met NRC-Den Haag 22 augustus 2010

Minimoordenaars
Minimoordenaars - moordenaars die niet langer zijn dan één meter vijfenzestig - protesteren tegen de denigrerende verhoormethoden die ze moeten ondergaan op politiebureaus: "Ja, het begint al vaak dat zo'n agent op z'n hurken gaat zitten en je een doosje rozijntjes aanbiedt," vertelt de woordvoerder van de minimoordenaars, Gert Breukelen. "Vervolgens komt er een vrouwelijke agent die je op schoot neemt en je een heel verhaal vertelt over dat je niet mag jokken en je vervolgens vraagt of je het wel of niet gedaan hebt."

Omstreden deportatie van Roma begint in Frankrijk: Sarkozy meurtre mini- De Franse regering begint vandaag met de omstreden uitzetting van ongeveer 700 Roma nadat de afgelopen weken op verscheidene plaatsen in het land Roma-kampen zijn ontmanteld. De vertrekkers krijgen per volwassene 300 euro mee, per kind 100 euro. De maatregel past in een offensief van president Sarkozy tegen criminaliteit na een aantal rellen deze zomer. De rechtmatigheid van deze actie wordt van verschillende kanten bestreden of betwijfeld. Een woordvoerder van de Europese Commissie zei woensdag dat Frankrijk de regels over vrij verkeer van personen en vrije vestiging voor EU-burgers moet volgen.


Om renske de greef ben ik nu ook al zeker vijf keer in de lach geschoten. Dat vind ik erg knap, een schrijver die de lach kan oproepen is heel bijzonder en uniek:

Je eigen irritaties zijn vaak gênant en hinderlijk, maar die van anderen aanhoren is prachtig. Ik heb nu een site gevonden waarbij dit genoegen ruimschoots aan bod komt: de website van Beatrijs Ritsema. Zij geeft etiquetteadvies en schrijft in Trouw de vragenrubriek Moderne Manieren. Op haar site beantwoordt ze ingezonden vragen over (in)correct gedrag. Het zijn de heerlijk kleinzerige kwesties die iedereen snapt maar die je nooit zou willen erkennen: moet ik nog een cadeautje geven als ik de vorige jaren niets van die persoon heb gehad? Kan ik de lelijke ring die ik van mijn man kreeg ruilen? Wat doe ik aan mijn opdringerige buurvrouw? Moet ik de rekening eerlijk delen als ik minder heb gegeten? Mag ik bezoek ontvangen in pantoffels, en is er dan verschil tussen slippers en bijvoorbeeld uitbundige pantoffels in de vorm van een konijn? (dit was mijn lievelingsvraag).

Moet dat niet zijn: je eigen ergernissen ? Daar vertelde kees van kooten als drs kipping het volgende over: "Iets irritteert" of "iets ergert me". Irritatie is van zichzelf al zelfreflexief en je kunt niet zeggen: "je irriteert me", wel "je ergert me". Dus kun je ceteris paribus mutatis mutandis ook niet "je eigen irritaties"zeggen. Maar ik weet het niet 100% zeker. Taal is moeilijk.



No comments: