Monday, December 14, 2015

You're so dead

Terry Callier, WF Hermans, Gerrit Komrij, Frans Pointl dood, ik leef eigenlijk al in de mist van het schimmenrijk, binnen 30 jaar ook Maarten t hart, wim de bie, Kees van kooten, sting, Boudewijn de groot dood, binnen 50 jaar is alles ook voor mij voorbij.

Raar, het leven.




Rechtse en Linkse klootzakken


Je kunt er de gracht mee dempen. Geldbelust en niet mensvriendelijk, de overheid en het bedrijfsleven.




Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind
Zichzelf een weg baant

Hoe zelfbewust de voetbalspeler die voor de ogen van het publiek de wedstrijd wint
Zich kampioen waant

Hoe lang ver genoeg de zakenman zonder mededogen die concurrent verslagen vindt
Zelf haast failliet gaat

En ik zit hier tevreden met die kleine op mijn schoot
De zon schijnt er is geen reden
Met rotweer en de harde wind
Te gaan fietsen met dat kind

Als hij maar geen voetballer wordt
Ze schoppen hem misschien half dooood

Als hij maar geen voetballer wordt
Ze schoppen hem misschien half dooood

Maar liever dat nog 
Dan het bord voor zijn kop 
Van de zakenman 
Want daar wordt hij alleen maar slechter van

10 keer! 


Bas Heijne:


De fraude van Volkswagen komt zo hard aan, omdat die laat zien dat het engagement met duurzaamheid door het bedrijf zelf als een lachertje wordt gezien, als een wettelijke verplichting waar je zo handig mogelijk onderuit moet zien te komen. Er is geen sprake van echt engagement, het is betrokkenheid als verkooptruc.
Het maakt korte metten met de populaire gedachte dat het streven naar een betere, gezondere en duurzamere wereld het beste maar kan samengaan met commerciële belangen.
Die ballon wordt ook doorgeprikt in het boek Heineken in Afrika van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen. Onze minister-president laat geen gelegenheid onbenut – eerst in de VN en nog eens tijdens de klimaattop in Parijs – de bierbrouwer aan te bevelen aan de wereld, omdat Heineken in Afrika laat zien wat ontwikkelingshulp eigenlijk zou moeten zijn: haal er het bedrijfsleven bij, en er gebeurt pas echt wat. Koningin Máxima, die eerder even gewillig als fataal poseerde met een glas Heinekenbier en Poetin, zei het hem na in Ethiopië, net als de immer volgzame minister Ploumen.
Het doorwrochte boek van Van Beemen kreeg tot dusver weinig reacties. Dat multinational Heineken er in veel Afrikaanse landen onorthodoxe manieren van handeldrijven op nahoudt, was de teneur, daar schrikt toch alleen een Hollandse leunstoelmoralist van? Maar daar gaat Heineken in Afrika maar ten dele over. Van Beemen laat zien dat ook bij Heineken de idealen volledig ondergeschikt zijn aan het winstbejag, dat er graag goede sier voor de buitenwereld wordt gemaakt met bar weinig, en dat de Afrikaanse welzijnsverbetering waarover Heineken en Rutte voortdurend tetteren, in werkelijkheid wellicht niet heel veel groter is dan het truffelgehalte in de pasta van de Aldi.
Op opiniesite Joop beschrijft Van Beemen het effect van deze duurzaamheidsretoriek: „De liefde van de publieke sector voor het bedrijfsleven […] leidt tot een riskante rolvervaging, die doorgaans in het voordeel is van de private sector. De overheid en ngo’s willen immers laten zien dat ze de tijdgeest begrijpen en dat ook zij marktgericht kunnen handelen. Ze stellen zich in dienst van de onderneming.”
Het resultaat is de ultieme fake – onze goede bedoelingen met onszelf en de wereld commercieel gemanipuleerd, onze idealen gereduceerd tot louter handelswaar.

No comments: