Friday, February 25, 2011

Goede muziek verzoent je met de dood

Zojuist een analyse van Maarten t Hart gelezen over het wonder van muziek. In het dierenrijk heb je vogels die met behulp van muziek zoveel mogelijk proberen te paren. Bij de mensen werkt het mogelijk ten dele ook zo. Maar het blijft een wonder, dat mensen door muziek zo in vervoering kunnen raken. Zijn conclusie is dat de echte meesterwerken van onder andere Bach en Mozart je kunnen verzoenen met de dood. Muziek verzoent je met de dood.

Toen zij vorig weekeinde danste....wie danst houdt de dood op een afstand.

http://www.youtube.com/watch?v=SOeoJZCpxz0

Did you see, my lady dance for me
It was heavenly - when my lady danced for me
Can it be - no one is fair as she
It set me free - when my lady danced for me

There are few things sure and certain
Times and seasons ebb and flow
Behind the final curtain
There's so much that we don't know
Still I must be thankful for the little things I see
Like the roses on the water when my lady danced for me
Can it be - no one is fair as she
And it set me free - when my lady danced for me

There are raindrops in the sunshine
A smile can hide a tear
We don't have much to go on
in this world of Hope and Fear
Still I must be thankful for the little things I see
Like the rainbow on the water when my lady danced for me

Can it be - no one is fair as she
It was heavenly - when my lady danced for me



Moet de hele tijd aan Derek de Lint denken in "the unbearable lightness of being", de draaglijke lichtheid van het bestaan, die zijn vrouw in de steek laat om bij Lena Olin in te trekken. Hij gaat zijn koffer halen en loopt een paar uur later dolblij haar appartement binnen: de vogel is gevlogen. Lena is vertrokken van Zwitserland naar Amerika.

Ooit voelde ik medelijden met hem en dacht ik "net goed", moet je je vrouw maar niet in de steek laten voor een ander (14 jaar geleden, in 2007 deed ik 3-5 maanden hetzelfde), maar misschien is het juist beter zo, scapolo, ontsnapte gevangene uit het huwelijk, zo'n wispelturige lena olin, die pretendeert kunstenaar te zijn met haar snobisme, makken en humeuren en temperamenten. Hu. I've seen a woman's anger.....and egoism...and love for another whilst in a relationship...maar ja, afgewezen ? Dan heeft het zo moeten zijn! Whatever happens, always happens for the best. Toch zeker drie kansen gemist. Verleid een man een dame of een dame een man, of moet het van beiden komen, dat laatste, I presume....over 10/20 jaar pieker ik niet meer over dat soort zaken...vermoedelijk...pech gehad !

http://www.youtube.com/watch?v=ZilwqNGKv1g&NR=1&feature=fvwp

.

No comments: